Cerita lucah mak ngah

KASUS MISTERIUS KETIKA SEORANG PRIA MALAYSIA MENGHILANG KETIKA MELAKUKAN MARATON, DAN TIDAK PERNAH KEMBALI

2024.05.19 09:20 akangmacho KASUS MISTERIUS KETIKA SEORANG PRIA MALAYSIA MENGHILANG KETIKA MELAKUKAN MARATON, DAN TIDAK PERNAH KEMBALI

KASUS MISTERIUS KETIKA SEORANG PRIA MALAYSIA MENGHILANG KETIKA MELAKUKAN MARATON, DAN TIDAK PERNAH KEMBALI

https://preview.redd.it/h2dc69uizb1d1.jpg?width=921&format=pjpg&auto=webp&s=999cbfe3e71e39720ed51aa4891597de2e925299
Muhammad Ashraf Hassan 29 tahun, atau yang di kerap panggil Acep dari Muar Johor, Malaysia, bersama 485 peserta laki-laki dan perempuan lainnya, melakukan lomba maraton Gopeng Ultra Trail (GUT) dari lokasi Gua Tempurung sejauh 25 kilometer, pada sabtu pagi ditanggal 23 Maret 2019. dan berakhir pada hari yang sama di lokasi sama.
Namun ketika semua peserta telah kembali hanya Acep yang tidak junjung kembali, hal ini disadari oleh temannya, Mohd Farid Md Kamal 32 tahun, ketika mendapati Acep masih tidak sampai setelah perlombaan berakhir. Penyelenggaraan mencoba melakukan panggilan telepon namun tidak ada dijawab dari Acep.
Sebanyak 120 orang dikerahkan untuk mencari Acep beserta unit anjing pelacak, di hari yang berbeda pun 170 orang kini terlibat dalam operasi mencari yang melibatkan anggota polis, tentara, pasukan Gerakan AM, dan Relawan. Kehilangannya masih menjadi misteri meskipun hanya botol air yang digunakannya ditemui, namun pasukan SAR masih belum menemui petunjuk lain untuk menemukan Acep.
Hingga pihak keluarga termasuk ibu Acep juga turut melakukan pencarian anaknya, dalam sebuah video ini ibu Acep ketika ikut melakukan pencarian anaknya di malam hari, mengatakan berulang-ulang dalam video ini, "Nampak mak tak Acap? mak kat sini Ashraf". Hingga pada video lain orang-orang melakukan azan di lokasi.
Namun tidak jauh dengan negara Republik, masyarakat dan netizen negara itu mengkaitkan hilangnya Acep dengan unsur mistik. Ironisnya masyarakat lebih gemar cerita hal buruk, ada yang mengatakan dia sengaja kabur, ada yang mengkaitkan dia menikah dengan orang bunian dan tidak ingin kembali, ada pula yang berspekulasi bahwa dia ditangkap jin karena mencuri batu larangan.
Kakak atau Abang dari Muhammad Ashraf, yaitu Mohd Zahiruddin, 35 berkata, "cerita yang sumbernya tidur jelas lebih tersebar luas, namun tidak memberi hasil dalam usaha pencarian, sebaliknya memberi kesan kesedihan kepada keluarga kami yang masih sedang menunggu kepulangannyanya."
"Kami yakin, Ibu pun sama, kita semua sama yakin yang Ashraf masih ada." Kepulangan Mohammad Ashraf Hassan, atau Acap masih dinantikan istri dan anak tercinta. Dia yakin suaminya akan pulang tidak lama lagi. Operasi pencarian telah dikerahkan mulai dari radius 35 km hingga 50 km dan telah mengerahkan 700 pasukan SAR, serta sukarelawan terlibat dalam pencarian di kawasan bukit batu putih hingga Plaza Tol Gopeng. Namun hingga hari ini Acap masih belum ditemukan.
submitted by akangmacho to u/akangmacho [link] [comments]


2024.05.14 14:37 reddit999998 Mohon pendapat korang apa yang aku perlu buat

Just some info berkenaan aku, 28M dan dah ada kerja stabil. Before ni memang aku tak pernah langsung couple. Kira tak pernah ada GF sampai sekarang. Bukan sebab tak ada chance, since sekolah sampai tempat kerja mmg ada org ajak couple, tapi aku jenis mindset aku mcm tak apalah, chill dulu, malas nak couple2 ni. So tu lah sampai sekarang aku tak ada. Nak cari sendiri pun tak cari2 pun
So cerita dia, baru2 ni makcik aku ada bagi satu no perempuan ni kat mak aku, dia suruh aku try dia ni. Aku baru start chat dengan dia dalam hujung minggu baru ni. Cuma aku tak bagitau yang aku kerja kat mana dan aku bagitau kat dia yang aku prefer kalau kenal lebih sikit baru boleh share. Kiranya kami just sembang2 biasa dan tak kerap, maybe 5-10 mesej macam tu dalam sehari. Vibe dia pun macam takut2 lagi
Info pasal dia, umur macam aku juga, kerja stabil, anak Datuk, pejabat dia tak jauh pun dengan pejabat aku, dalam 30 minit. Yang aku suka, walaupun dia anak Datuk ke apa, dia tak sombong ke berlagak ke, tulis pun ayat macam perempuan melayu terakhir. Aku pernah jumpa ayah dia sekali time kerja. Dan aku sebenarnya dah tengok social media dia, dan dia tak aktif sngt dalam social media, tak tunjuk sangat dan jenis islamik sikit.
Aku tak share pun social media aku kat dia, kiranya dia ada limited info pasal aku, dan dia tak tahu pun nama penuh aku. Setakat sekarang, tone dia tu nampak macam dia still was2 dengan aku lagi, sebab ya lah, aku tak bagi bnyk info lagi pasal aku, dan dia pun macam reluctant lagi nak share life dia. Tapi makcik aku cakap dia ni peramah. So maybe aku tak unlock side yang tu lagi kot. Sekarang pun time chat pun dalam ptg malam kejap 3-4 mesej mcm tu, time kerja dia tak reply. Wish goodnight ke apa ke pun dia tak reply. Tapi mesej lain dia reply
Soalan dia, apa yang aku perlu buat lepas ni? Sebab sekarang macam fasa kenal2. Adakah aku perlu call dia ke, bagitahu social media aku ke, VC dia ke, jumpa dia ke as soon as possible, bagitau aku kerja mana ke, ataupun just sembang2 dulu? Apa yang perlu aku buat untuk move forward dengan dia ni? Sebab target aku kalau betul ngam dengan dia, aku memang nak kahwin terus.
Mohon pendapat korang semua, sori aku clueless sikit pasal ni.
tldr: 28M tak pernah couple, makcik bagi no perempuan untuk try, macam mana nak teruskan
submitted by reddit999998 to Bolehland [link] [comments]


2024.05.13 20:41 tersxin Budaya lucah

Kenapa jais serbu orang berzina,ketuk pintu hotel orang walaupun orang itu mungkin suami isteri,tetapi pada masa yang sama tidak menghalang perkara yang mendorong zina??
Kalau korang tgk tiktok,anak muda BODOH,tkleh nk salahkan sbb orang muda mmg bodoh,tpi kumpulan ini mempopularkan budaya romen di tiktok dan disokong seperti ianya biasa dan berjenaka tentangnya seperti daddy ash atau video lucah yang tersebar..Di dalam negara Islam Agama Islam Keluarga Islam..Tak malu ke?Takda muka ke??Bayangkan kalau perempuan tu,anak kau,kakak kau,dan akan jadi mak orang..Apa kata keluarga,dan kawan kerana kita hidup dalam masyarakat Islam..Apa jadi kalau dia bunuh diri..
Disebabkan budaya ‘menormalisasikan’ zina inilah mendorong zina..Tpi yang kau tahu,serbu hotel mcm zaman p ramlee line telefon takder..Apa nk jadi??Buat secara terangan,walhal zaman dahulu masyarakat malu untuk menunjukkan dosa..aku tk stuju kalau kau ckp kerajaan tkleh kawal,atas alasan terlalu banyak..Sbb kau tak kawal tu lah yg byk..Kawal harga bleh plak
submitted by tersxin to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.04.18 18:36 Practical-Lady2021 Aku penat

Sebenarnya. Aku cerita kat sini sebab aku tak tahu nak cerita kat siapa. Tapi. Aku kena luah sebab aku dah asyik nangis je ni
Jujur aku cakap, aku penat dgn hidup. Aku penat untuk hidup. Org luar maybe akan kata i have such a perfect life, tapi. Aku banyak lalui onak duri.
First. Aku sakit. Sakit aku ni autoimmune. Badan aku serang sel sel sendiri. Sakit teramat level menangis. Setiap malam aku makan berkoyan-koyan ubat. Sampai tak larat. Sakit aku, bila dia datang, memang aku tak termampu nak buat apa-apa. Tapi hidup perlu diteruskan.. kan?
Second. Aku rindu. Rindu pada lelaki yang aku sayang. Sayang aku pada dia, even when it was so hard to love him, when i was hurting so bad, aku tetap pilih dia. Walaupun aku banyak luka, aku tetap sayang dia. Tapi. Terlalu banyak luka. Terlalu banyak rahsia. Aku, kalau boleh, nak spend hidup aku dengan dia. Dia pernah cakap, dia akan ada dgn aku selamanya... Tapi, benda dah berubah...kalau orang dah tak nak... apa boleh buat? Aku tak nak paksa sesiapa...
Mak aku pernah cakap, dia nampak aku happy sangat bila aku dgn dia. Tapi. Mungkin... entahla.
Every time jumpa, aku berzikir pada diri sendiri yang things are no longer the same, walhal. Aku rindu. Teramat rindu. Dan walaupun kami masih baik, in contact, satu hari nanti mesti akan drift apart. Dan aku takut hari itu sampai, hari itu akan menyaksikan aku hilang dia selamanya. Itu yang buat aku menangis
Third. All these, aku merasakan hidup aku sebenarnya tengah falling apart. Kalau dulu, aku ada dia, sekarang aku tak berani nak cerita. Takut jadi beban pada dia. Pada orang. So aku kena belajar balik hidup sorang.
Dan hari ni, aku menangis semahu-mahunya. Sebab aku penat.
Aku just nak aman dan bahagia, dicintai dan mencintai, disayangi dan dihargai. Aku just nak sedikit bahagia yang aku boleh bawa sampai bila bila.
But maybe. I dont deserve the love that I give.
Thank you stranger melayan aku.
Selamat malam dunia.
submitted by Practical-Lady2021 to SesiKonfesi [link] [comments]


2024.03.27 11:51 Rabbidscool Sudah nganggur setahun setelah lulus kuliah. IPK dibawah 3.00, susah cari kerja dan mau mencoba lewat BUMN, semua lowongan minimal harus 3.00 IPK. What should I do.

(25M) Jadi gw lulusan ekonomi/akuntansi dengan IPK dibawah 3.00. Alhamdullilah masih bisa bantu bisnis orang tua selama gw belum dapet kerja. Sudah setahun dan cari kerja susah. Pakai aplikasi semacam Kupu, Jobstreet, Pintarnya, LinkedIn juga belum ada keberuntungan. Belum punya experience jadi butuh kerja yang tempatnya tidak toxic atau scam seperti memilih orang yang mudah biar gampang dibodohi dan gaji dibawah UMR (cough 25thn maks/5 thn pengalaman).
Jarang belanja atau jajan yang mahal-mahal. Cukup beli makanan secukupnya dan bayar listrik/kuota HP. Lama kelamaan berasa kalau tabungan gw menipis. Masih susah dapet kerja.
Apakah gw ambil low minimum wage aja semacam busboy (kebersihan dapur), jadi cashier supermarket atau OB?
Jujur, apply kerja tanpa pengalaman semacam jadi Admin aja sering ditolak.
What should I do?
EDIT: Gw jujur masih ada cerita panjang. Bisa jadi gw "salah" jurusan. Jadi memang Akuntansi gw itu rada cesplenk karena permasalahan dosen yang ngajarin mahasiswa kurang serius dan sering males. Udah 2 kali ganti dosen, itu mah keterlaluan dari kampusnya sampe 1 kelas tuh harus ulang materi. Buang duit, nanya sesuatu yang nggak ngerti aja dikatain/ejek ama dosen sendiri.
Nah gw kyk mau fresh start nyari kerja buat pengalaman apapun. Maybe not too hard but not too easy too. At least nggak semacam memalukan kyk udah lulus ekonomi knp bisa end up ke kasiOB. Kan kocak (Unless kalau gaji tinggi gw sih ambil wkwkwk).
Nah jadi kerjaan apa yang memang tidak butuh pengalaman kerja atau lulusan kuliah dan tidak ada max/min umur? Mau blue collar atau white collar bebas.
submitted by Rabbidscool to finansial [link] [comments]


2024.03.22 12:15 Melosiar The "games"

Cerita ini Daripada abang jiran Saya Yang pindah Ke **** Di kedah,Panggil abang jiran Saya ni,hafilul, hafilul ada computer window second hand Yang power,Dia Dulu gamer,Dia Selalu upload Kat YouTube,tapi,Saya Tak Tahu kalau Dia famous Ke Tidak,Satu Hari,Dia download game betajuk the games,Masa abang Saya download,Mak Dia Panggil,make Dia Kata "hafilul,Mai Makan,mak Masak Ayam Masak kicap" Pada Pukul 12:12,Game Itu Sudah download Dan hafilul Pergi Ke computer Dan Duduk main,Saat hafilul bermain game,game Itu menanyakan kalau Dia Ingin pilih kakanya Atau ibunya,hafilul memilih Ibu,Tiba-Tiba kakaknya menjerit,Saat hafilul Masuk Bilik kakaknya,Hafilul Melihat kakaknya terangkat tercekik diatas langit,hafilul menolong kakaknya Tetapi Tidak boleh Kerana kakanya semakin tinggi Di langit,mak Bapak hafilul Datang Ke Bilik kakaknya Dan menolong kaknya,Dan innalilahi,kakaknya menningal,keeseokan harinya, kakaknya Di Kubur Di Tempat Di sekitar sekangor,Selepas kakaknya dikubur,hafilul Masih ada jiwa Tidak Tahu,Jadi Dia main Lagi game Itu Lagi Sekali,Game Itu menanyakan "Kalau Kamu tersesat Di Hutan,Selepas Itu kamu jumpa harimau Dan singa,Kamu Ingin BUNUH Mereka menggunakan Apa?,Gunting?,Pistol? Atau Pisau?'',Hafilul menjawab pisau,Tiba-Tiba,mak Dan bapanya mengambil pisau Dan BUNUH diri,hafilul Melihat hak Itu Dan hafilul menangis,hafilul call Nenek Dia Dan Nenek Dia tenangkan hafilul Dan Tidur Dengan hafilul,keeseokan harinya,Ibu Dan ayahnya dikuburkan bersebelahan Dengan Kakak hafilul, hafilul pula Sudah pindah Ke **** Di kedah bersama neneknya.
THE END
submitted by Melosiar to scarystroiestoread [link] [comments]


2024.02.27 17:19 TruthversusSlander apa sebenarnya berlaku? kes apa? diorang ni hanya bagi hints, bits and pieces atau pembayang jelah. guna kata lucah pulak. Tak dapat cari further information atau info lengkap. Apa? Kenapa? Bagaimana? Siapa? Bila berlaku? Who is the criminal/culprit? Who is the victim?

apa sebenarnya berlaku? kes apa? diorang ni hanya bagi hints, bits and pieces atau pembayang jelah. guna kata lucah pulak. Tak dapat cari further information atau info lengkap. Apa? Kenapa? Bagaimana? Siapa? Bila berlaku? Who is the criminal/culprit? Who is the victim? submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.02.27 12:32 TruthversusSlander Keluarga mentua dan suaminya tamakkan harta peninggalan arwah ibubapa wanita ini.

Keluarga mentua dan suaminya tamakkan harta peninggalan arwah ibubapa wanita ini. submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.02.26 14:55 TruthversusSlander Toxic parents Toxic relationship between mom and dad will affect the child's upbringing and worsen the kid's future in a negative direction. Baca kisah ini. (credit to life_in_a_fast_lane).

Toxic parents Toxic relationship between mom and dad will affect the child's upbringing and worsen the kid's future in a negative direction. Baca kisah ini. (credit to life_in_a_fast_lane).
Ada kisah disebalik gambar ini. Walaupun kisah ini tidaklah “rare” tapi itu tidak mengubah kesan dan akibat yang telah berlaku.
4.40pm smalam,staf letak 2 kad pt atas meja. Aku & kawan ambil sorang satu dan memanggil. Rupanya 2 pesakit tersebut adalah ibu dan anak. Si ibu lewat 20an dan anaknya 9 tahun. Bila masuk, aku memberi laluan kepada kawan untuk melihat si anak dahulu sambil aku pegang kad si ibu.
Si anak bermasalah dalam pembelajaran di sekolah. Si ibu dah jumpa dengan pihak sekolah tentang prestasi anak dan berbincang. Maka sekolah mencadangkan buat pemeriksaan Murid Berkeperluan Khas (MBK). Selepas dinilai beberapa aspek, diagnosis awal adalah Learning Disability.
Kawan aku menerangkan perlu rujukan kepada juruterapi carakerja untuk penilaian penuh tumbesaran (developmental assessment). Selepas penilaian itu kami tengok semula apa langkah seterusnya. Si ibu faham dan bersetuju.
Tibalah giliran aku untuk melihat si ibu sambil kawan buat surat rujukan dan dokumentasi konsultasi si anak. Si ibu bermula dengan ayat “saya tak tahu nak cakap macam mana masalah saya ni.” Dan aku jawab “takpe cerita je macam mana pun, saya okay jee..”
Maka si ibu pun bgthu yg kerap ada mslh tidur, tiba2 dada rasa nk pecah, tgn terketar n bila jadi mcm ni dia nk termuntah n susah nak bernafas. Aku pun syak ini bukan kes biasa tak sihat, tp mesti ada kisah disebaliknya. Terus aku tya “hbgan dengan suami,keluarga atau kawan2 ok?”
Dia pun cakap baru je berpisah beberapa bulan lepas. Perkahwinan 9 tahun dia pilih untuk tamatkan kerana memakan dirinya atas beberapa isu. Bekas suaminya menderanya secara verbal,emosi,fizikal dan seksual.
Sorg laki yg sgt panas baran n dia dh hidup bersama slama 9 thn tnpa tahu smpai bila prlu hadap. Mereka prnah berpisah skali beberapa thun lepas tp rujuk balik sbb si llki janji utk berubah, janji tinggal janji. Rutin penderaan kmbali hinggalah berpisah ke-2 beberapa bulan lepas.
Si ibu tidak dibenarkan bekerja diluar kerana cemburu dan “trust issue” walaupun isu itu tidak wujud, sekadar kongkongan dan dominasi si bekas suami. Hanya si lelaki yang bekerja. Si ibu buat bisnes dari rumah berbekalkan bakat yang ada iaitu membuat kek.
Dgn pendapatan bisnes dr rumah tulah dia mmpu membeli rumah dan kereta walaupun kereta tu dia tak pakai sebab tak dibenarkan keluar rumah. Hanya si bekas suami yang menggunakan kereta. Si ibu tidak menceritakan secara terperinci tentang nafkah zahir yang lain n aku pun tak tanya.
Pergaduhan mereka hampir setiap hari dan tahapnya bukan macam kebanyakan kita (gaduh2 manja comel2). Dicarut dihamun tanpa tapisan dengan nada yang tinggi. Makian tanpa batasan dihadapan anak.
Si ibu berhenti seketika mengelap airmata sambil tanya “eh takpe ke saya cerita ni?saya malu”. Aku jawab “jangan risau, awak di tempat yang selamat. Kalau awak tak kisah, cerita je. Saya boleh dengar, kami boleh tunggu sampai awak selesai.”
Ada hari yg order agk byk 8 kek. Siap buat kek,bgkus n sedia utk hantar (tak bagitahu hantar sendiri,pick up/runner). Bekas suami mengamuk sbb dia tak dgr dipanggil, sibuk uruskan kek. Maka si bekas suami mengambil 1 persatu kek n hempas ke lantai sambil memaki hamun n pijak kek.
⁃Hempas kek pertama “kau bab” ⁃Hempas kek kedua “memang perempuan sil kau ni” ⁃Hempas kek ketiga “betina bodoh” dan keempat kelima.
Maka 5 pesanan pelanggan tak dapat disempurnakan dan duit pelanggan terpaksa dipulangkan secara penuh walaupun kek dah siap cuma tunggu hantar je. Dan ini terjadi depan anak.
Dan beberapa minit lepas insiden tu, si bekas suami meminta dia nafkah batin. Dalam ketakutan,kemarahan,kesedihan dan kekecewaan dia turuti. “Kalau saya kata taknak atau lawan,lagi sakit saya kena fizikal dan seksual.”
Di hari yang lain, bekas suami minta untuk dikejutkan tidur untuk pergi kerja. Maka dia pun kejutkan suami berkali-kali. Bila bangun si suami bengang kerana tidurnya diganggu. “Kau apasal perangai macam pukmak sangat ni?” “menyakitkan hati aku betul la bab sekor ni”
Makian cmni bukannya dgn nada rendah. Tak mgkin anak dpt tidur. anak pun terpinga tgk n dgr bapa kata gitu kpd ibu hmpir stiap hari slama bertahun. Bnda ni jadi bkn kali pertama n bukan sekali tu je. Itulah rutin bertahun yg lepas. Itulah yang anak dengar dan tengok setiap hari.
“Jujur doktor, saya pernah je cuba nak habiskan nyawa saya. Saya duduk dalam kereta 2 jam tutup tingkap tengah panas tanpa hidupkan enjin. Tapi saya stop sebab teringat muka anak.”
“Saya pernah pegang racun tikus kat supermarket nak beli, tapi letak balik sebab saya takut anak saya makan sekali bila dia tengok saya makan”
“Kadang saya ada harap bila dia pukul saya, biar lah sampai saya mati dia pukul tu. Sampai bila saya nak hadap macam ni.” Dan pelbagai lagi idea ataupun lintasan fikiran yang dia ada tapi tak diteruskan kerana terbayang anak yang takde siapa akan jaga kalau dia tiada.
Dia bru tahu beberapa mggu lepas yg kereta dia dijual oleh bekas suaminya n 1 sen pun dia tak trima duit hasil jualan wlaupun kereta ats nama dia. “Saya tk tahu mcm mana dia jual tnpa persetujuan saya”. Sekarang ni saya takut rumah tu pun dia jual jugak sebab rumah tu nama saya.
“Sekarang saya balik kampung duduk dengan mak saya. Dia takde ganggu saya dah cuma contact sesekali berkaitan anak. Sekarang saya rasa tengah menghadapi realiti trauma lepas saya hadap dia 9 tahun.”
Dan sekarang baru dia ada ruang dan masa untuk beri perhatian tumbesaran anak. “Anak saya ni tercicir banyak, banyak dia terlepas, banyak dia tertinggal.” Dia tahu anaknya takde zaman kanak-kanak yang seronok macam orang lain.
Benarlah, rumah yang tidak harmoni akan membantutkan otak kanak-kanak. Ibubapa yang bergaduh teruk depan anak-anak akan memberi kesan terhadap mereka.
Aku saja minta si anak untuk tulis nombor, huruf dan buat operasi matematik mudah (tambah tolak), tapi memang tak berjaya. Untuk usia 9 tahun, kebolehan membaca,mengira dan menulis bukan macam ni. Ini lebih kepada usia 6-7 tahun.
Sesi konsultasi,perbualan dan penceritaan ni hampir 1 jam. Banyak lagi yang tak mampu aku tulis. Tapi cukup panjang ini dan yang baca faham apa yang aku nak sampaikan.
Sehelai kertas ini adalah bukti dan manifestasi yang kelakuan ibubapa dirumah mempengaruhi tumbesaran anak-anak. Dan yang ada depan mata aku sekarang adalah seteruk ini. Dan kesannya bukan kepada 1 individu, tapi 2. Si ibu dan si anak terkesan dengan cara mereka tersendiri.
Si ibu n anak beransur kluar dgn management yg aku n kwn rangka. Aku kemas bag, punchkad dan hidupkan enjin motor untuk balik. Sepanjang perjalanan terngiang suara si ibu dan si anak dalam bilik dengan kisah mereka. Ini bukan kali pertama aku dengar, dan juga bukan yg terakhir.
Si ibu taknak teruskan hidup dengan pasangan sebegitu seumur hidup, kerana seumur hidup itu terlalu lama. Terlalu lama.
Tamat.
submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.02.17 20:33 kipaslantai Salah kah tegur orang isap rokok didalam kedai ?

Cerita agak panjang dan ia berlaku pukul 8 tadi dan agak kelakar pun ada sebab hanya rokok di dalam premis makanan
Aku dan keluarga kecil pergi makan malam kedai shellout yg baru buka, tempat nya adalah ruang terbuka.
Pada waktu tu kami antara orang yg pertama lah datang dan menunggu makanan untuk sampai.
Nak dijadikan cerita ada beberapa keluarga yang ada anak kecil dan orang tua uzur datang duduk berhampiran dengan kami.
Selang beberapa minit ada satu lagi geng orang yang berlagak kaya dtg juga duduk didepan kami (serta family yang tua uzur dan ada anak kecil). Dan mereka agak kecoh sikit tapi biaslah kan.
Long story short 3 orang yang belagak kaya tu isap rokok sambil menyembang , dan aku perhati jer orang sekeliling aku mula dh bagi muka, bersin, batuk2 dan ada yang juga kena asma attack dan anak aku umur 11 bulan macam tercungap2, aku tgok perokok tu buat tak endah jer.
Aku tegur mereka "encik boleh isap rokok dekat tempat lain ?, sini ada family, baby dan orang2 tua risau saya tengok".
Sorang dari geng2 belagak kaya " sini tkda sign pun tulis jgn merokok jadi aku boleh isap lah" sambil isap dan hembus
Aku tegur "jangan lah ghitu sini tempat public dan kedai makan...." Terus dia marah aku ckp "public boleh isap rokok cakap kuat" aku pun terdiam dan ckp "buang masa cakap dengan orang bodoh".
Orang tua tu terus marah aku cakap kurang ajar , tak hormat orang tua, aku pun " saya tk hormat orang bodoh mcm kau ". Dan aku tengok semua kawan2 dia buang rokok dari tangan dan cuba tenangkan si kawan dia yg tengah maki aku.
"Kau tahu sapa aku? Kalau aku muda aku nk jer hempuk kau sebab tk reti hormat orang tua". aku dgn muka blur " tak tahu tk kenal, jum kite tengok tangan sapa yg cecah dulu malu jer anak bini tengok perangai pakcik. " Aku orang yang praktik seni beladiri dan just cuba untuk tidak diprovokasi.
Orang tua tu mula nak provoke aku smbil memaki hamun aku dan tangkap gambar aku " kau kerja kt mana? Orang mana? Ko tk kenal aku ker? Ko cakap lah knp diam jer!? "
Aku balas " kenapa nk kena tahu? " Dan kawan2 dia minta dia sabar dan ckp aku jgn kurang ajar dgn orang tua boleh?
Aku balas dengn nada biasa. " korang yang tiada adab datang tempat orang buat mcm rumah sendiri aku tegur jangn hisap rokok jer, korang yang bodoh penting kan diri "
Yang si laki tua tu macam " ish aku ni kalau bini ko tkder besepai dah aku buat kt ko" dan dia cuba nk pukul aku, tp di tahan oleh kawan dia.
Lalu makanan aku sampai dan tauke kedai tu marah geng2 kaya tu ckp apa yg aku buat ni betul nnti ada orang report sekali dengan kedai tu kena saman, dan tauke tu halau geng2 ni makN kt situ
submitted by kipaslantai to Bolehland [link] [comments]


2024.02.06 21:21 merpatibiru FIKIR

Kenapa kita perlu tau masalah rumah tangga artis atau orang yg berpengaruh.adakah benda tu boleh tambah pahala kau duit kau pangkat kau ,hidup kau bahagia ke, takkan kau happy ke takkan habis tu asal nak tau jugak asal nak hebohkan .aku tau banyak melayu suka cerita cerai2 gaduh2 yg sekarang ni bintang lucah .aku faham kenapa melayu suka benda2 tu sebab aq Pon melayu. tapi dh jadi kebiasaan kita sebagai melayu.Nak buat macam malayu suka sebuk hidup org yang x datangkan faedah dalam hidup dia.MACAM MANA LA NAK MAJU MELAYU NI.bila bingai dah di semai dalam hidup , jiwa iblis Pon kau nak.
submitted by merpatibiru to u/merpatibiru [link] [comments]


2024.01.19 16:37 high_oncatnip Need advice from boboyz.

I'm (24F) Melei and my friend (34M) Bhai.
Kawan aku ni dah mcam another brother from another mother. Kawan aku ni dah kawen, aku kenal bini + mak pak dia. Memang rapat giler la to the point that aku panggil dia "bro". Making jokes, bantering, teasing and cursing hardcore to one another ni mmg dah biasa.
Nak jadikan cerita... Aku dah nak kawen next week to a mat saleh. Makin hari makin dekat time aku nak kawen, dia punya jokes jadi more personal and targeted to me, sampai aku jadi offended. Contoh jokes dia: hidung kemek, muka senget, pendek, motty etc. Dia asyik dok tnye tunang aku, "kenapalah ko nak budak hidung kemek, muka senget, pendek ni? "Ko deserve better and not this idiot."
My question to all the boboyz is that: wtf is his intention and motive behind all these? Does he means well or he's just an A-hole? Need advice from the perspective of a guy.
Mekaceh boboyz.
submitted by high_oncatnip to Bolehland [link] [comments]


2024.01.08 18:36 kucingmbelink How do you call this "parent"?

A rant, i dunno where to put this but here we go...
Gw (M20), for the rest of my life gapernah tau bokap kandung gw kaya gmn. "Ur dad is buying milk" joke became true but anyway...
Nyokap nikah lagi, ama duda 3 anak pas gw umur 5th. Setelah nikah, terutama masa SD gw suicidal, parah. Udh suicidal, gak jarang diancem mo dibunuh ama bokap tiri gw. Dari diancem parang sampe mau diceburin sungai gede lagi banjir pas kelas 2SD. Kena bully jg waktu SD itu. Was a rough experience for 6 years or more. But i thought my mom was "lebih galak" at that time, dumb, ik. Anyway, aneh rasanya buat anak SD sampe suicidal. Good thing i survived.
Makin gede makin nyadar, andil dia secara langsung ke gw itu dikit, cenderung negatif malah. SD gw hobby gambar, ya walau jelek sih tp selalu didukung ama keluarga nyokap (TK gw tinggal ama keluarga nyokap). Abis nikah, dia dan anak - anaknya ini gak nanggung ngehujat gambar gw, sampe endingnya gw bener bener stop 100% setelah lulus SMP.
Gw suka ngebuat barang, yaa kaya DIY maker "drpd beli mending gw buat sendiri" sort of thing. Nyokap minta gw buat bikinin lampu meja. Gw bikinin deh, jadi, nyokap oke oke aja. Dia dateng, ngatain bikinan gw ampas banget, dan dia ngomong kalo bikinan dia lebih bagus (even tho nyokap sempet ngeluhin perkara bikinan dia yang gak rapi, kaku, dsb).
Alat alat yang gw beli, gw taro toolbox di garasi tiap abis bikin sesuatu. Tp entah kenapa ni orang tiba tiba ngamuk gede nyuruh gw beresin alat gw. I was like, kan udh beres, udh gw taro tempat alat - alat. Turns out dia gak sudi alat "murah" gw campur ama punya dia dan bakalan dia buangin semua klo masih gw taro situ.
Nyokap gw kena asma, ditambah nyokap (mbah kalo dri gw) dri bokap tiri itu takut ama kucing. Makin menjadi jadi klo bokap tiri ketemu kucing. Tapi, nyatanya gw ama nyokap sering ngasi makan kucing liar yang kebetulan dateng di rumah. Gak lama tu kucing ilang. Terus mak gw pengen kucing anggora, pagi ilang. Taunya dijual ama dia. Terus, nyokap jg cerita ada alasan kenapa adek gw (anak dri nyokap gw + bokap tiri) ada tanda lahir di dada sebelah kiri. Katanya sih bokap ngebunuh kucing waktu nyokap ngandung adek, mitos orang jawa... Yaa walau mitos tp kejadiannya beneran kejadian.
Oh also, gak jarang dia ngaku ke gw klo kucing - kucing yg ilang td emg dia bunuh. Niatnya ngejek gw tp candaan bunuh hewan? Really?
Ada lagi. Anak dia waktu SMA dibeliin mobil pake duit nyokap gw. Sedangkan gw SMA cuma naik sepeda pancal biasa, motor aja ga punya. Harusnya gw bisa ngamuk ke nyokap kenapa gak adil, tp nyokap posisinya tertekan, yaudah akhirnya gw mending diem aja drpd nambahin susah. Anaknya tadi kuliah di jurusan dngn taraf yang katanya guru guru SMA gw "bawah sendiri", dan bokapnya nyuruh dia masuk teknik sipil di univ swasta, double gelar gitu. 3th, cuma tuntas 1 semester dan ngeluh susah. Gw masuk teknik jalur undangan, negeri. UKT bisa dibilang lumayan murah, jelas lebih dikit dari dia. Oh ya, both me and his son got the funding from MY mom.
Also hp anaknya rusak, dia minta gw buat ngasih hp secondary gw, YANG GW BELI PAKE UANG TABUNGAN GW SENDIRI, ke anaknya krn hpnya rusak. Sebenernya bokap tiri waktu itu minta ke gw baik baik, dan bukan minta, tp pinjem. Yaudah deh gw oke. Tp kelakuan anaknya, gw enak enak tidur siang digedor sambil dipalak tu hp. Terus dia ngomong "lu kalo ga ikhlas ngasi ni hp gw pukulin lu". LAH SIAPA YANG IKHLAS KALO GINI CARANYA JINK??
Nah, waktu itu gw pulkam lagi makan di dapur, dia dateng ngebacot kalo kuliah gw kejauhan, harusnya gw milih ke univ yang deketan soalnya gw jg keterima disitu. Dalem ati ya iyalah keterima, mandiri, jurusan yg gw pilih jg peminatnya minim. UKTnya jelas bakalan gak karuan, kasian nyokap gw.
Baru 1th ini gw jadian ama cewe. Ngebacot lagi tuh dia kalo gw masih punya darah bajingan dri bokap kandung gw (meskipun gw gapernah ketemu???) Dan ngomong bakal menjarain gw sampe aneh - aneh.
Gak berhenti disitu soal menjarain gw. Alkisah gw lagi enak enak dengerin lagu pake laptop. Dateng tuh dia ke kamar gw. Dengan nada ngancem "lu harusnya udh tau UU baru buat pacaran, lu bisa dipenjara karena pacaran loh, awas ae". BRO I AM A 20 YEAR OLD MALE, WHAT DO YOU WANT ME TO DO? JACKING OFF TO ANIME PILLOWS????
Gw jelas berontak, nurut gak nurut, nurut pun gegara mental survival karena dia brutal gitu. Takut dibunuh gw. Nyokap jg ngomong hal yang sama, just want me to survive. Gak jarang gw berontak sampai nyokap nangis, takut gw dibunuh. Akhirnya ngalah aja gw. Pergi tuh dia, nyokap ngomong ke gw "ibuk gamau kalo kamu ngebales dia. Ibuk tau kok uang ibuk kemana, yang penting sekolah kamu masih lancar. Gausah dibales, ibuk takut banget kalo malah kamu yang kena. Ibuk tau dia sebrutal apa". Man i'm shakin' a lot after that. Banyak hal lain yang gw udh lupain. I feel really unmotivated to create something. Even i often feel my creations are just straight up cringe, bad, wasting people's time to see. Every steps i made seems like a bad decision because of him. I'm just... Idk, sad? Fearful? I don't know what to do, i'm really afraid to actually take a step in my life. Gatau gw harus gimana.
Oh, lapor pihak berwenang would be a no since he's one of em.
submitted by kucingmbelink to indonesia [link] [comments]


2023.12.23 14:09 robotechmaster SIAPA PENDUDUK PRIBUMI FALASTIN?

SIAPA PENDUDUK PRIBUMI FALASTIN?
SIAPA PENDUDUK PRIBUMI FALASTIN?
Sinopsis Ringkas:
12,500-9,500 SM (Sebelum Masihi): Bangsa Natufia kuno adalah bangsa pertama bermastautin di Jericho (di Tebing Barat, Falastina). Kajian struktur DNA bangsa Natufia melibatkan peratusan 61.2% Arab, 21.2% Afrika Utara, 10.9% Asia Barat & 6.8% Habsyah (Ethiopia).
Pribumi asal Natufia hidup bersama2 bangsa imigran dari seluruh dunia. Bila populasi di Jericho berkembang beranak pinak sesama Natufia dengan berasimilasi bangsa pendatang selang beberapa generasi, bangsa ini dikenali sebagai pribumi Kanaan - populasi puak pribumi yang tinggal di kawasan Ash-Shams atau dulunya nama kuno wilayah Kanaan (Falastin, Jordan, Syria & Lubnan)
Keturunan pribumi Kanaan masih lagi terdapat dalam bangsa Arab & Yahudi di Falastin sekarang.
2,150 - 1975 SM: Nabi Ibrahim AS (seorang Rasul dalam agama2 wahyu Yahudi, Nasrani & Islam) dilahirkan di kawasan yang kini dikenali sebagai Iraq. Bertahun kemudian, baginda dengan keluarga berhijrah ke Kanaan (sekarang Tebing Barat, Falastin) kerana Allah SWT memerintahkan Nabi Ibrahim & tanah Kanaan dijanjikan sebagai Tanah yang Dijanjikan aka "Promised Land". Ini selepas Nabi Ibrahim melepaskan diri dari seksaan Namrud, & kajian silang sejarah menyatakan Nabi Ibrahim dilahirkan dalam tamadun Sumeria purba. Pada masa ni juga, anak saudara Nabi Ibrahim AS iaitu Nabi Luth diperintahkan berhijrah ke kota Sadum untuk berdakwah.
Nabi Ibrahim tinggal di Kanaan sepanjang kehidupan baginda. Anak2 baginda iaitu Nabi Ismail dengan Siti Hajar hidup di Bakkah (kemudian menjadi Makkah) bersama kaum Arab Jurhum & memulakan jalur bangsa Arab, manakala anak baginda dengan Siti Sarah iaitu Nabi Ishak di Kanaan memulakan jalur keturunan bangsa Yahudi. Anak Nabi Ishak iaitu Nabi Yaakub dilahirkan & digelar Isra'il (Tentera Allah).
Disebabkan masalah kebuluran di Kanaan, Nabi Yaakub bersama 70 orang ahli keluarga baginda berhijrah ke Mesir Kuno dimana anak baginda Nabi Yusuf AS berkhidmat sebagai Mamanda Menteri bagi Dinasti ke 15 Hyksos Mesir dimana baginda sekeluarga hidup aman sentosa dengan 12 orang anak lelaki yang keturunan mereka kemudiannya membentuk 12 puak Bani Isra'il.
4 generasi kemudian, keturunan Nabi Yaakub telah berkembang sehingga berjumlah lebih kurang 600,000 dikenali Bani Isra'il.
Firaun Mesir pada masa tu pulak (Ramses II dari Dinasti ke 19 Mesir) rasa curiga dengan keturunan imigran Bani Isra'il yang makin ramai lalu memperhambakan mereka berjemaah dijadikan buruh kuli paksa.
Nabi Musa AS dilahirkan & dibesarkan dalam keluarga Firaun lepastu baginda melarikan diri ke Kanaan kerana kesalahan membunuh seorang lelaki Mesir Qibti. Di Kanaan pula Nabi Musa bertemu dengan Nabi Syuaib AS serta diperisterikan dengan anak dara Nabi Syuaib. Baginda pulang ke Mesir berdakwah pada Firaun dengan bantuan adik lelaki baginda Nabi Harun AS & berhijrah ke Falastin setelah Laut Merah terbelah dua manakala Firaun dengan bala tenteranya mati tenggelam bila Laut bercantum semula. Bani Isra'il ni ingkar, siap sembah patung emas Lembu Samiri walaupun ditegah Nabi Harun AS, & keingkaran mereka ni diturunkan bala takleh masuk Kanaan. Pada masa ni Nabi Musa pegi hijrah sekejap diperintahkan Allah bertemu Nabi Khidr. Bani Isra'il yang insaf dipimpin Nabi Musa kembali ke Kanaan sebagaimana janji Allah kepada Nabi Ibrahim dulu.
1,200-1,050 SM: Bani Isra'il berjihad ke atas bangsa pribumi Kanaan penyembah berhala & menakluki bumi Kanaan. Ia dinamakan sebagai Tanah Isra'il & dibahagikan kepada 12 bahagian mengikut 12 puak Bani Isra'il. Inilah permulaan Kerajaan Isra'il Raya kuno.
926 SM: Ini selepas era Nabi Daud AS & anakandanya Nabi Sulaiman AS yanh diberi mukjizat oleh Allah SWT menundukkan angin dan jadi Raja sekalian mahkluk haiwan, jin & manusia. Selepas kewafatan Nabi Sulaiman AS, 12 puak bani Isra'il bertelagah sehingga Kerajaan Isra'il Raya berpecah kepada Kerajaan Isra'il di Utara (dengan 10 puak) & Kerajaan Judah (termasuk Baitulmuqaddis & Haikal Sulaiman) di Selatan (dengan 2 puak).
800BC - 722 SM: Biasalah Bani Isra'il, degil kembali jahiliyyah. Kerajaan Isra'il di Utara siap ada murtad sembah berhala Baal yang dijadikan agama rasmi pemerintah selain ajaran Tauhid. Maka Empayar Assyria menakluki semua jajahan takluk Kerajaan Isra'il-Judah & angkut halau 10 puak bani Isra'il sampai sekarang taktau mana hilang 10 puak ni tak tersisa. Pada tahun 722 SM, Kerajaan Isra'il di Utara dihancurkan padang jarak padang tekukur.
586 SM - Kerajaan Judah di Selatan sama jugak mangkuk wal hayun jadi sesat wal menyesatkan ahlul punah wal ranah habis kepercayaan tauhid dicampuradukkan dengan bidaah dholalah termasuk penyembahan berhala. Maka ditimpakan bala, Empayar Babylon dibawah Raja kejam Nebuchadnezzar II (Bukht-Nassar) menakluki Judah, sembelih puak2 ni, bakar habis semua kitab Taurat serta Zabur & meruntuhkan Haikal Sulaiman. Sakibaki 2 puak bani Isra'il habis diangkut dicampak kat tengah2 Iraq (masa tu wilayah Babylon).
580-530 SM: Empayar Parsi Achaemenid dibawah Raja beriman Cyrus Agung (Kurush) mengalahkan Babylon & membebaskan Baitulmuqaddis. Semua 30,000 keturunan Bani Isra'il pelarian di Babylon dibenarkan balik tapi puak2 ni dah lupa ajaran Taurat Nabi Musa serta Zabur Nabi Daud, maka Allah SWT menghidupkan semula Nabi Uzair AS dari tulang belulang untuk mengajarkan hafazan Taurat kat puak2 ni. Pada masatu jugak Raja Cyrus Agung perintahkan Haikal Sulaiman kedua dibina kembali. Oh, ada sejarawan Islam berpendapat Dhul Qar-Nayn dalam Quran adalah Raja Cyrus Agung ni lah.
330 SM: Alexander the Great (Iskandar Agung) Raja Yunani Macedon mengalahkan Darius III Empayar Parsi Achaemenid & menakluk Falastin. Lepas kematian dia, puak2 Yahudi nim pakat puja pakat campuraduk budaya Yunani Hellenistik Macedon kasik bidaah dholalah lam agama Yahudi. Aku dah cakap depa Bani Isra'il punya ketegaq len machiem woooo. Masa ni Falastin dibawah Empayar Parsi-Yunani Seleucid.
63 SM - 135 M (Masihi): Tanah Isra'il jadi balaci Empayar Rom. Masa ni depa punya sesat hangpa jangan cerita. Zaman ni sehinggakan 3 NABI Allah diutuskan pada zaman yang sama nak dakwahkan puak2 degil jahiliyyah muraqab nim iaitu Nabi Zakaria AS, putera baginda Nabi Yahya AS & lepastu Nabi Isa Al Masih AS. Para agamawan Yahudi kaki rasuah, kaki klepet, sampaikan kitab Taurat & Zabur diselewengkan ikut nafsu depa. Nabi Yahya dibunuh Raja Yahudi si Herod yang kawin ngan anak sedara pompuan dia, Nabi Zakaria pun dibunuh masa berdakwah kat Bani Israil ni. Nabi Isa AS pula dibantu para sahabah Huwariyyun berdakwah tapi dikhianati bani Isra'il kepada Rom. Allah SWT selamatkan Nabi Isa dari disalib dengan diangkat ke langit. Maka puak2 pengkhianat ni mana reti diam depa memberontak lawan Rom sampai Rom bengang menjajah sembelih habis semua & bakar satu kota Baitulmuqaddis serta Haikal Sulaiman kedua dihancurkan! Pada masa ni lah bani Isra'il dihalau keluar bertebaran ke Parsi hingga Tanah Arab sebab Romawi MENGHARAMKAN Yahudi menjejakkan kaki ke Falastin. (Berapa kali kena halau daaa, bala bala puak2 nim).
324 M: Empayar Rum Baizentin menawan Falastin dari jajahan Empayar Parsi Sassaniyah. Ramai orang beragama Nasrani berhijrah ke Baitulmuqaddis. Oh, puak Yahudi masih DIHARAMKAN dari Falastin sebab Romawi dari zaman Jahiliyyah hingga memeluk Nasrani tetap berdendam ngan Yahudi ni.
610 - 750 M: Kebangkitan Islam. Puak Yahudi Yathrib iaitu: - Bani Alfageer - Bani Awf - Bani Harith - Bani Jusham - Bani Quda'a - Bani Shutayba - Bani Qaynuqa - Bani Qurayzah - Bani Nadir bersama2 suku Arab Aws & Khazraj berbaiah pada Nabi Muhammad SAW semasa pembentukan Kerajaan Islam Madinah.
Bani Qaynuqa dihalau keluar sebab melanggar Perlembagaan Madinah, Bani Nadir dihalau sebab nak memberontak & membantu bagi maklumat pada musuh masa Perang Khandak, serta Bani Qurayzah diperangi sebab belot & menyerang bahagian belakang tentera Islam yang bertahan di Madinah masa Perang Khandak.
Bani Nadir tak puas hati kena halau pi pulak hasut Yahudi Khaybar untuk bermusuh dengan Kerajaan Islam Madinah. Tak pasal2 hah amik Bani Nadir & Yahudi Khaybar diperangi kerana merancang nak serang Madinah.
Sebab tu Abdullah ibn Salam dari Bani Qaynuqa, bekas pendeta Yahudi merangkap sahabah yang dijanjikan syurga ketika dia masih hidup mengingatkan Nabi Muhammad tentang sifat talam 2 muka Yahudi ni. Tapi Rasulullah SAW tetap memperisterikan Sayyidatina Safiyyah bint Huyayy puteri ketua Bani Nadir & Sayyidatina Rayhanah bint Zayd dari Bani Nadir.
Masa zaman Khilafah Ar Rashiddin, Saydina Umar Al Khattab RA membebaskan Ash-Shams dari Rum Baizentin, & kaum Yahudi buat pertama kali selepas 500 tahun dibenarkan pulang ke Falastin. Maka berduyun2 puak ni balik ke Baitulmuqaddis yang turut didiami Nasrani, Yahudi & Muslim. Aman2 jah sentosa bahagia. Khilafah Ar Rashiddin memberi jaminan Yahudi & Nasara kebebasan beragama di Falastin & jajahan takluk Islam sehinggalah era Khilafah Umayyah, Khilafah Abbasiyyah, & masa Kerajaan Islam Al Andalus, ramai Yahudi berhijrah mendapat kemakmuran sehinggakan ilmuwan & agamawan Yahudi memulakan tradisi pengumpulan teks2 Yahudi. Yahudi di Al Andalus mencapai zaman Keemasan agama Yahudi serta keintelektualan falsafah, saintifik, astrologi seiring dengan zaman Keemasan Islam di Baghdad & Al Andalus.
Bangsa persekutuan barbarik Khazar menganut agama Yahudi & ramai Yahudi berhijrah ke negara Khazar untuk berdakwah. Yahudi jadi agama anutan rasmi Khazar di Kaukasus (sebahagian Russia) untuk mengimbangi kekuatan kekhalifahan Islam & Nasrani Rum Baizentin.
950 - 969 M: Yahudi Khazar & Khilafah Abbasiyyah jadi sekutu melawan bangsa Viking Kievan Rus yang menceroboh melanun merompak kota2 Yahudi Khazar & pusat2 perdagangan Islam sehinggalah negara Yahudi Khazar dihancurkan Kievan Rus. Pelarian Yahudi Khazar kembali ke jajahan takluk Abbasiyyah & berhijrah pelusuk wilayah Khilafah.
1100 - 1200an M: Siri peperangan Salib menyaksikan penyembelihan orang2 Yahudi, Islam serta orang Nasrani Falastin sendiri oleh kezaliman para Salibi Katolik Eropah. Yahudi & Muslim dihalau keluar dari Falastin yang terjajah sehingga 100 tahun kemudian Salahuddin Al Ayyubi as-Sultan Mamluk Mesir membebaskan Falastin & Baitulmuqaddis, barulah umat Islam dengan Yahudi kembali semula.
Masa kekacauan era Mongol menghancurkan Kerajaan Islam Khwarizmiyyah hingga Khilafah Abbasiyyah dihancurkan, maka sekali lagi umat Yahudi berhijrah ke Al Andalus menyelamatkan diri.
1600an - 1800an M: Ketika Al Andalus ditakluk kempen Reconquista Sepanyol, Yahudi Al Andalus melarikan diri ke serata Eropah & sebahagian minoriti ada yang berhijrah ke Maghrib (Morocco) serta kembali ke Falastin atas jemputan perlindungan Khilafah Uthmaniyyah. Di Falastin bangsa Muslim, Nasrani & Yahudi terus dilindungi kekhalifahan Daulah Uthmaniyyah.
1920an - 1948 M: Falastin dijajah British setelah wilayah Uthmaniyyah dibahagikan dibawah Perjanjian Sykes-Picot. Falastin dijadikan sebagai British Mandate. Sebahagian penduduk pribumi Falastin samada Islam, Kristian & Yahudi Falastin menentang penjajahan British. British amalkan dasar pecah & perintah, bawa masuk ramai pendatang Yahudi Ashkenazi Eropah supaya sosio politik tempatan Falastin berpihak pada British. Selepas WW2, British dengan kerjasama PBB membawa masuk lebih ramai pelarian Yahudi Ashkenazi yang pada 1948 mengisytiharkan negara Isreal moden membawa konflik Falastin sampai loni 70 tahun lebih tak setel.
Kesimpulan, kewujudan Isra'il adalah berdasarkan janji Allah SWT kepada Nabi Ibrahim AS.
Masalah timbul bila Isra'il ditafsirkan seolah2 khusus untuk bangsa terpilih eksklusif kononnya Yahudi semata2. Ikut tafsiran ikut sedap tekak Isreal loni, pribumi asal Kanaan di Falastin, kaum asal menduduki Kanaan (merangkumi Falastin & Isreal moden) juga termasuk bangsa Arab Falastin (beragama Islam & Kristian Ortodoks) tak dianggap Bangsa Terpilih & takde hak langsung ke atas Isreal serta Falastin (pening kepala aku lojik kepala lutut Yahudi Zion ni).
Ribuan tahun, Empayar demi Empayar datang & pergi menakluk wilayah Kanaan / Isra'il / Falastin beberapa kali & Yahudi acapkali dihalau keluar sehinggalah Daulah Islamiyyah mempelawa mereka pulang ke Falastib dan diberi perlindungan sebagai Ahlul Kitab.
Jadi sapa sebenarnya PRIBUMI ASAL Kanaan (Isreal & Falastin)?
Orang Yahudi Isreal & Arab Falastin kedua2nya menegakkan hak bahawa Falastin adalah wilayah yang didiami nenek moyang masing2, mengaku dioranglah pribumi asal Falastin & menuduh samada Yahudi atau Arab Falastin bangsa pendatang.
“Kami adalah keturunan peribumi Kanaan, tanah ini milik rakyatnya …yang telah lama berada di sini sejak 5,000 tahun lampau”, tegas Presiden Pihak Berkuasa Falastin, Mahmoud Abbas.
PM Isreal Benjamin Netanyahu pun tuduh nenek moyang Arab Falastin pendatang “yang berasal dari Semenanjung Tanah Arab ke Tanah Isra'il beribu tahun” selepas Bani Isra'il (abah dia pegi kedai beli cincau, mak dia pegi kedai beli cabai ... angin aku).
Kajian DNA pada tahun 2020 mendapati “the present-day inhabitants of the region are, to a large extent, descended from its ancient residents (the Canaanites)" iaitu penduduk Falastin di kawasan berkenaan, sebahagian besar populasi adalah berketurunan dari pribumi asal kuno wilayah berkenaan (bangsa Kanaan).
FAKTA TAMBAHAN ASAL USUL NAMA FALASTIN:
Berasal dari suku Filistin (Philistines) salah satu cabang bangsa Kanaan. Dalam Qasas ul Anbiya', suku kaum Jalut yang berperang dengan Raja Talut dan tentera Bani Isra'il yang beriman termasuk Nabi Daud AS yang menewaskan Jalut.
Bahasa Mesir Kuno era Firaun sebut Filistin sebagai Palusata. Dalam bahasa Ibrani (bahasa Bani Isra'il) dalam Taurat ialah Plistim, Filistin dalam bahasa Aramaic (bahasa Nabi Isa al Masih) dalam Injil ialah Philistia. Bahasa Akkadia / Assyria / Babylon Kuno sebut Filistin sebagai Palastu.
Yunani sebut Phylistiim, Romawi sebut Palaestina. Bahasa Arab sebut Filistin / Filastin / Falastin.
Maknanya lama beribu tahun nama ni. Agaknya Yahudi bengang nama Falastin lebih fofuler dari nama Isra'il yang diadaptasi jadi Isreal tu.
P/S: Gambar2 ni bukan imej Bani Isra'il tapi gambaran pribumi asal Kanaan Kuno, bangsa Jalut.
submitted by robotechmaster to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2023.10.27 14:13 ZyeWorks A story from my lost friend (part 2)

Direct to BM la, okey aku smbung sebab bnyak permintaan.
Dia dduk la dkt rumah org bunian tu (prmpuan tu), dia tnye ke bunian tu, kenape kt alam sye bnyak orang bunian nak khwin dgn kiteorang? Mak prmpuan tu pun jawab, sebab manusia ni lebih bagus dripde kami, manusia dripde nabi adam. (Aku xtau nk cakap ape tpi dia maksudkan tu derajat la).
Pastu die pun tnye la kt mak prmpuan tu, boleh sye tanye tak makcik? Kampung Seri ni masih dekat Sabah ke?. Mak prmpuan tu jawab aku tak tahu ape yang kau cakap, ni adalah hutan suci. Di dunia kami takde yang name tempat macam tu. Kawan aku pun tnye lagi, okey sya faham tpi mmg bunian pakai ayat jawi ke? Mak prmpuan tu cakap, tak semestinye sebab ade jugak yang pakai bahase lain yang mmg korang manusia tak pernah tengok. Kawan aku tu pun angguk. Die tnye lgi kt mak prmpuan tu, boleh sye tau tak macam mane nak keluar dari alam ni? Mak bunian tu pun jawab ade satu ayat yang kau perlu cakap, bile kau ade kt penghujung hutan ni, kau sebut ayat ni dan kau boleh balik. Ayat ni adalah terlarang dan tak boleh beritahu kepade manusia manusia lain sebab kami di sini hidup harmoni dan berkemungkinan kau akan dikacau seumur hidup oleh jin.
Kawan aku pun berjanji tak akan beritahu kepada yang lain. Dia dduk la dgn kluarga bunian tu selama 2 bulan dengan bekerja di ladang dan kebun. Bila dia buka fon dia, nak buka camera untuk ambil pemandangan dan kampung orang bunian ni, camera dia hitam je. Tengok line pun takde. Dia berjalan jalan dekat kampung bunian tu tengok orang orang semua senyum dan ketawa. Kanak kanak lari riang bermain di tepi rumah. Dia pun rasa macam duduk kat kampung. Tapi yang peliknye semua prmpuan muda bunian tengok dia macam handsome semacam tapi dia tolak cinta diorang sebab dia tahu kalau dia kahwin dengan bunian, dia tak akan kembali lagi kepada jalan yang betul sebab syirik. Dia ada la perasaan nak ngorat prmpuan bunian kt sana sebab cantik, cute, sexy lagi. Tapi itu hnya sementara dia fikir.
Bila dia dh puas hidup dengan bunian, dia pun nak balik ke alam asal kita. Dia berjumpa dengan tu mak prmpuan balik lepastu dia cakap, makcik sya nak balik ke dunia asal sya. Mak prmpuan tu cakap, klau kau nak balik, ambil ni kertas. Bace kuat2 dekat hujung hutan ni lepastu kau akan terbangun dekat bawah pokok besar. Jangan lupa kami ye, kalau rindu datang balik ke tempat asal kamu yang di mana tiba tiba kamu berada di alam ini. Tapi kena baca satu doa supaya tak ada benda yang ikut bila kamu keluar dan masuk balik. (Mak prmpuan tu pun bgitau doa ape yang dia perlu baca). Kawan aku tu pun cakap baik makcik, saya akan kembali lagi lain kali, terima kasih kerana menjaga saya. Dia pun packing barang dia lepastu jalan ke penghujung hutan. Di penghujung hutan tu memang macam padang penuh dengan bunga bunga, dengan pemandangan sungai dan bukit bukit. Dia pun bacalah ape yang dituliskan dalam kertas yang berwarna kuning. Akhirnya dia kembali ke bawah pokok besar macam dia habis tidur. Dia pun bangun lepastu ambil barang dia, dia rasa macam kelaparan yang sungguh orang kata memang lapar la. Lepastu dia jalan kluar dri hutan tu dan terserempak dengan kereta yang lalu, lepastu dia panggil bantuan untuk call ambulance. Dan bgitulah dia kembali lagi ke sni.
Bila aku dengar khabar yang dia ada, aku ambik teksi la (grab). Aku pergi tmpt dia dkt hospital dan tanya/catat apa yang berlaku dkt dia.
Tamat.
QnA
Q.Melayu? A.Kawan aku ni bukan melayu ye termasuk aku.
Q.Diorang boleh cakap melayu moden ke? A.Ni cuma ayat aku, aku xtau nk cerita dengan ayat melayu klasik
Q. Ambik dadah ke? A.Dia tak ambik dadah dan dia Anti-Dadah
Q.Ni lebih kurang Isekai Time Travel eh? A.Aku pun rse jugak, memang ngam genre dia tapi experience tu macam xtau la
Q.Kartun bnyak sngat eh? A.Dia xpernah tengok kartun sebab dia memang xminat
So soalan aku balik, ni betul ke mmg gile dh.
submitted by ZyeWorks to Bolehland [link] [comments]


2023.09.18 02:41 Hayate-kun 60 most-viewed Mukbang videos on YouTube last week (2023-09-03 to 2023-09-09)

Views Channel Video
7642980 Royal Quinn Eating Everything From Each Letter Of My Name 😱 Alphabet Eating Challenge For 24 Hours #shorts
2892871 엠뚜루마뚜루 : MBC 공식 종합 채널 [#전참시] 현실 세계도 애니메이션처럼 사는 악동뮤지션 이수현의 아기자기한 일상📺🥰ㅣ#악뮤 #이수현 #이찬혁 MBC230902방송
2563520 Nihongo Mantappu JEROME JADI ORANG ARAB!? MUKBANG MAKANAN ARAB + CERITA SERU FT. TASYA FARASYA
1974891 PCR Challenger 10 second Pani Puri, golgappa, Fuchka Eating Challenge 🥵| #shorts
1967216 Mikael Family #SHORT | Arya mukbang permen??
1903240 tanboy kun MAKAN DI NASI KANDAR PERTAMA DI DUNIA, UDAH 116 TAHUN!!
1786015 잼뱅TV 얼굴 까고 말하는 밤 일 여성들의 세계 2부
1759810 [햄지]Hamzy Real Mukbang:) Hamzy launched of the best braised 'GIANT Beef Ribs' of your life 😲👍
1648961 tripleS official 비누 먹방하는 걸그룹 실존?! 🫨 #tripleS #트리플에스 #LOVElution #러블루션 #GirlsCapitalism
1580917 tzuyang쯔양 옆에 손님이 쏘신다고 하셨다가..😂 생각나서 또 찾아갔습니다 사골라면 냉면 먹방
1497427 Biku entertainment Eating Challenge||ASMR||sweets eating||bikram phuyal #biku #asmr #eatingsounds #mukbang #food #funny
1418427 Fumikiri Trains 치즈퐁듀 🧀 새우튀김 양념치킨 스팸튀김 치즈볼 먹방 Cheese Fondue Chicken Cheese Balls Fried Shrimp Mukbang ASMR #23
1381413 김윤태TV 건달 참교육 콘텐츠 하다가 역으로 잡히는 윤태...
1367799 ASMR Updates [ASMR] Random purple food Mukbang 🫐 cre:@cure0721 ♡Edit by me♡ #asmr #shorts #asmrsounds #eating
1356536 tzuyang쯔양 🔥품절대란🔥미국인도 찾아먹는 마라떡볶이?? 엽떡 마라맛 먹방
1313867 잼뱅TV 얼굴 까고 말하는 이유 | 23년 동안 그녀가 겪은 현실 1부
1312081 엠뚜루마뚜루 : MBC 공식 종합 채널 [#나혼자산다] 이틀 동안 밤샘한 뒤 먹는 치킨 + 떡볶이 조합 = 극락😇 키의 멜랑꼴리한 혼자만의 밤🌙 | #키 #먹방 #치킨떡볶이 MBC230901방송
1284454 Thakur Sisters 😱₹40 vs. ₹400 ke Momos!😍Cheap vs Expensive Momos Battle⚔️ #foodchallenge #ytshorts #foodchallenge
1273614 KarissaEats Only eating at Costco for a full day! #foodie #shorts #eating #costco #pizza #churros #mukbang
1156209 GONGSAM TABLE 이공삼 ASMR MUKBANG 편의점 핵불닭 미니!! 떡볶이 & 핫도그 & 김밥 FIRE Noodle & HOT DOG & GIMBAP EATING SOUND!
939207 MBCNEWS [자막뉴스] "옷이 늘 같고, 수건을 든다고요?" 무슨 말인가 했다가 '경악' (MBC뉴스)
939036 HUBA후바 Crispy Intestines Daechang with Spicy Buldak Webfoot Octopus and jamaican chicken Mukbang Asmr
935576 tanboy kun MUKBANG CAMPURAN 7 MAKANAN BERBEDA JADI 1 !!
930743 파뿌리 24시간동안 할인 VS 1+1!! 어떤 세일 행사가 더 이득일까?!
925374 운동부 둘이 왔어요 [EN] 부산 3대 중국집! 이거 보고 짜장면 시킴🤤 [둘이 왔어요 EP116]
924061 HONG SOUND 먹방 유튜버의 라면 한 젓가락 클라스 먹방 #shorts
920547 [햄지]Hamzy Real Mukbang:) Homemade perilla seed noodles! ☆ Fresh Kimchi Recipe 😋
893143 Farida Nurhan MAK- E SOIMAH SEDANG BERULAH!! JUALAN BAKSO LEVEL LEGEND RATINGNYA 9,9/10
860702 More Best Ever Food Review Show $1000 Dining in Vietnam!! Eating in the Presidential Suite!!
819371 Jojo's ASMR Do You Have ADHD? #asmr
803189 히밥heebab 백악관 셰프님이 한국에 오셔서 백악관 요리를 대접해 주셨습니다😮 CHEF ANDRE RUSH x HEEBAB
799590 나도나도DoDo 제왕절개 그 뒷이야기… 난 회복이 빠른줄 알았지🥲💦 | 눈물펑펑 젖몸살 | 미역국 먹방 파티🎊 | 제왕절개 후기 vlog :D
798301 MaddyEats SCHEZWAN FRIED RICE, SOYA CHAAP MASALA, KADI PAKODA, CHILLI PANEER, MIRCHI,BAIGAN,GOBI PAKODA|EATING
786918 [AmiAmi]아미아미 ASMR 이거바바요!! 양념대창 일반대창 통대창 대창 리얼먹방 :) Beef intestines MUKBANG
744510 TIN NHANH 3 PHÚT Mặc phụ kiện 'GIẢN DỊ' đi tàu điện, nữ sinh GÂY CHOÁNG khi bóc giá hơn 10 TỶ ĐỒNG | Tin Nhanh 3 Phút
692883 헬퀸 [Health Queen] 24kcal 중국간식 설곤약?
691786 ASMREA handy Eating challenge 53🤤 ASMR eating show 😋#candy #asmreatingshow #shortsviral #satisfyingasmr
674629 뻑가 PPKKa 심각한 난장판 폭로
661670 HUBA후바 How to make 🍉 watermelon dessert watermelon hwachae ASMR EATING SOUNDS MUKBANG
651678 Miaw Animation 치즈퐁듀 🧀 새우튀김 양념치킨 스팸튀김 치즈볼 먹방 Cheese Fondue Chicken Cheese Balls Fried Shrimp Mukbang ASMR #28
649301 뻑가 PPKKa 난감한 김연경
641941 MoreZIAS I HAD DINNER WITH JAYDA WAYDA (NIGERIAN FOOD)
640065 쏘영 Ssoyoung 매콤 통 닭다리 🍗 팽이버섯 짜장쌈 킬바사 소세지 먹방 Spicy Chicken with Noodles Spicy Enoki Mushroom Mukbang ASMR Ssoyoung
626341 문복희 Eat with Boki SUB)두툼 살살 녹는 초밥 먹방!🍣 참치뱃살 광어 우니 간장새우 최애 초밥들만 골라왔어요 리얼사운드 Sushi Mukbang Asmr
624852 이슈선생TV BJ 유혜디 vs 미스틱 진성준 폭로사건 정리
608854 또호 DDO_HO 왕가탕후루 5가지 먹어보기!! 여러분의 최애 탕후루도 댓글로 알려주세요!!!
582151 문복희 Eat with Boki SUB)요즘 이 코스가 유행이라면서요?🫣 알싸한 마라탕에 꿔바로우 먹고 탕후루까지! 디저트 꿀조합 리얼사운드 Malatang Tanghulu Mukbang Asmr
572064 문복희 Eat with Boki SUB)여름 가기 전에 냉면 먹방! 쫀득한 투명만두까지 꿀조합 리얼사운드 Naengmyeon Spicy Cold Noodles Mukbang Asmr
560492 오분순삭 [#무한도전] 🙋‍♂형돈: 와 군대에서 먹던 라면맛이야❤ 🤦‍♂재석: 그럼 군대로 돌아가. | 무한도전⏱오분순삭 MBC080209방송
558301 SIO ASMR ASMR MUKBANG | 직접 만든 떡볶이 명랑 치즈 핫도그 스팸 먹방 & 레시피 FRIED CHICKEN AND Tteokbokki EATING
542603 MIYU ASMR ASMR Mentaiko Mayonnaise Cheese Omelette Sausage【Mukbang/ Eating Sounds】【English subtitles】
542422 카광 타노스녀
510155 Tin 3 Phút Official Soi google map TẠI VIỆT NAM, một trang nước ngoài GIẬT MÌNH phát hiện ĐIỀU BẤT THƯỜNG | Tin 3 Phút
509991 ASMR Lilibu ASMR Emoji Gummy Bananas, Milk Rise Mukbang #shorts
509086 GONGSAM TABLE 이공삼 ASMR MUKBANG 직접 만든 양념 치킨먹방! 스테이크 짜파게티 레시피 & 먹방 FRIED CHICKEN AND BLACK BEAN NOODLES EATING SOUND!
502323 KBS News "애국 먹방이다" vs "이 시국에 굳이" #shorts / KBS
496619 TIN NHANH 3 PHÚT Thấy các bạn BUỒN NGỦ, cô bé tiểu học liền 'KHUẤY ĐẢO' khiến cả trường TỈNH NGANG | Tin Nhanh 3 Phút
491184 설기양SULGI ASMR MUKBANG| 직접 만든 불닭볶음면 소세지 스팸 먹방 & 레시피 FRIED SAUSAGES AND FIRE NOODLES EATING
488508 Bayashi TV Best of Bayashi Foods | MUKBANG | COOKING | ASMR #10
481211 히밥heebab 대부분 모른다는 오랜 역사가 있는 한국의 종합상가 드디어 와봤습니다.
submitted by Hayate-kun to mukbang [link] [comments]


2023.08.04 11:39 TruthversusSlander Jangan baca pada waktu malam ...

Jangan baca pada waktu malam ... submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2023.06.29 23:54 FoxyArtsu Made a comic for raya haji, hope you guys can read. You may comment which ending you want at the end.

Made a comic for raya haji, hope you guys can read. You may comment which ending you want at the end. submitted by FoxyArtsu to Bolehland [link] [comments]


2023.06.26 17:15 Grouchy_Mark5058 Rant tentang Bibi/Sepupu/kerabat yg kayak lintah

Entah knp ini udah jdi semacam ketakutan gw atau hal yg paling bikin gw kesel di Indo yaitu kerabat yg kayak lintah. Kerabat gw ini (anaknya kakak mak gw) minjem2 duit, beras, cabe, gas, ampe gula aja dipinjam what the fuck. Bangsatnya lagi keluarga gw juga g bsa dibilang mewah/kaya amat. Ibu gw emg jabatannya tinggi dikedinasan tapi kami 4 bersaudara baru kerja satu, yg lainnya sdg kuliah jdi gajinya pas buat pendidikan kami aj. Gw aj kuliah dijogja jajan 1 jt/sebulan sisany gw cari sndiri freelance design. Meanwhile anak dia juga 4 masi balita 2 pada dibeliin tablet semua. Gaya elit tapi malem2 dateng minjem cabe buat masak yg god knows bakal diganti kapan.
Pas kakak gw akhirnya dapat kerjaan yg UMR berani2nya minjem duit kekakak gw yg literally baru graduate satu tahun dan beda umur belasan tahun sama dia. Gw g tau apa ini orang goblok atau urat malunya g ada. Saudara dia yg cowo liat gw ngeluarin dompet lgsg nanya "eh, ada duit g?" Whattheffuuuuuu HP gw aj dibawa main ML kaga bisa so harusnya kondisi gw lebih worst dripada dia. Belum lagi saudara dia yg paling tua yg pengangguran bujang lapuk sering dateng siang2 minta makan kerumah gw. Parahnya lagi uda g kehitung barang yg rada berharga hilang dirumah dan jelas2 aj siapa yg ngambilnya. Dri HP mito lama mak gw yg dikasi kebapak gw biar dia bisa nnton ceramah di yutub (bapak gw boomer yg cuma bisa nokia aslinya), HP lama adek gw, Bapak gw minjemin motor lama mesinnya diganti2 emg keluarga anjing itu.
Gw g ngerti knp mak gw g losing her shit because i am already. Gw udah g bisa ketemu bajingan2 itu lagi tanpa masang muka masam tpi untungnya gw lebih sering di jogja 2 tahunan ini. Gotong royong dan kekeluargaan bagus tapi mnurut gw banyak bgt yg jadinya toxic kaya gini di indo krn gw pernah cerita sama bbrp temen dan mereka juga punya pengalaman serupa. Tpi dri yg gw liat yg udah beranak 4 ini (cewe) kayanya lagi terjerat pinjol. Soalnya udah sering gadai2 barang ampe barang saudara dia ama rumah ortunya mau digadaiin (eat shit you bitch) Gw g mau aja keluarga gw terseret ama masalahnya soalnya kemarn dia sempat nawari kk gw buat join semacam skema peminjaman uang yg of course kk gw tolak krn dia g butuh or because she's not a dumb bitch like her. Anyway, pantek buat mereka and i'd love to hear others story because that help me cope to this i guess.
submitted by Grouchy_Mark5058 to indonesia [link] [comments]


2023.04.27 16:27 TruthversusSlander Siapa saja korang , lelaki ke wanita kalau dapat mak mertua macam ni, apa reaksi korang?

Siapa saja korang , lelaki ke wanita kalau dapat mak mertua macam ni, apa reaksi korang? submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2023.02.04 19:51 TruthversusSlander Dah lama tahu situasi sebenar di Korea Selatan berbeza dengan drama dan filem Korea. Ikut kata sorang backpacker Malaysia yang selalu merantau ke luar negara, kebykan warga Korea suka cakap kuat-kuat dan buat bising serta banyak lagi perbuatan-perbuatan negatif tak masuk akal.

Dah lama tahu situasi sebenar di Korea Selatan berbeza dengan drama dan filem Korea. Ikut kata sorang backpacker Malaysia yang selalu merantau ke luar negara, kebykan warga Korea suka cakap kuat-kuat dan buat bising serta banyak lagi perbuatan-perbuatan negatif tak masuk akal. submitted by TruthversusSlander to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2023.02.04 06:41 Calm_Cheek_96 Anak kelahiran Malaysia tapi besar di Indonesia sebab bapak dia tak uruskan hal ehwal pendaftaran masa baru lahir.

Aku ada jumpa sorang makcik cleaner dah lama kerja kat tempat aku ni, almost 30 tahun. Ringkas cerita masa kawin dengan exhusband dia btw cleaner ni makcik indon dah ada ic MyPR dah. Dia ada 2 orang anak. Anak pertama ada ic biru tapi anak ke 2 ni lahir katsini jugak tapi masa tu dia ada crisis dengan exhusband dia jadi ex dia tu tak uruskan surat beranak anak ke2 tu sampai ke sudah last2 surat beranak pun xde. Makcik tu punya ambek jalan pintas p hantar anak ke 2 dia suruh mak dia jaga sampai dah besar. Then dia tanya aku blh ke mohon balik? Aku tanya la ank umur berapa tahun?dah 25 tahun nohhhh terus aku blank speechless aku buntu gila.lg satu makcik ni tak reti membaca senang cerita buta huruf. Korang ada pengalaman tak?
submitted by Calm_Cheek_96 to Bolehland [link] [comments]


http://swiebodzin.info