Gambar burit sekolah rendah

Maahad Tahfiz Negeri Pahang beats every SBP School

2024.05.29 04:53 Cub-Board-Hoax Maahad Tahfiz Negeri Pahang beats every SBP School

Maahad Tahfiz Negeri Pahang beats every SBP School submitted by Cub-Board-Hoax to malaysia [link] [comments]


2024.05.28 08:02 Fickle-Quail-935 Apa perlu dibuat selepas SPM

Post ini panjang. Abaikan jika tak mahu membaca dan memahami. Tahniah atas keputusan SPM semua.
Saya banyak melihat lepasan SPM bertanya "apa yang perlu dibuat dengan keputusan SPM sebegini dan sebegitu. Berikut sedikit penduan yang mungkin dapat membantu pelajar mencari arah.
1. Faham makna keputusan SPM.
Gred SPM adalah gred yang telah dimanipulasi dan di normalkan oleh KPM. Selama SPM dilaksankan kita hanya melihat "peningkatan" namun realitinya kita ketinggalan kebelakang. Keputusan PISSA mnunjukkan kita sangat lemah walau dalam perkara asas LINUS (literasi dan Numerasi) dahulunya 3M atau 4M. Trend keseluruhan adalah menurun. Hanya 1% sahaja pelajar Malaysia yang mencapai Level 5 atau 6 berbanding jiran Asia kita Singapore (41%), Chinese Taipei (32%), Macao (China) (29%), Hong Kong (China)\* (27%), Japan (23%) and Korea (23%) (Rujuk sini : [https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/malaysia-1dbe2061/]
Oleh itu besar kemungkinan A adalah bermula dari markah 55 keatas. Data statistik penuh dari KPM tidak pernah didedahkan seperti OECD PISSA. Ada satu slaid yang pernah bocor berkenaan normalisasi gred pada SPM waktu COVID dahulu, tapi saya boleh katakan disini itu adalah palsu (*wink*wink).
Markah SPM bukan bermakna anda pandai dan mahir dalam sesuatu bidang tetapi anda mahir menjawab soalan mengikut standard yang rigid. Sebab itu cikgu bagi modul yang ada koleksi soalan untuk latih tubi supaya anda dapat mengulangi perkara yang sama dalam SPM. Indikator terhampir anda adalah keputusan percubaan dan ujian ujian peringkat sekolah.
Jangan jadikan keputusan SPM sebagai satu-satunya petunjuk untuk anda membuat keputusan dan memilih jalan selepas SPM.
2. Kenali diri sendiri (personaliti, minat, cita-cita, kekuatan dan kelemahan)
Anda semua telah 18 tahun hidup dengan 11 tahun hidup dalam alam persekolahan. At this point , sepatutnya dah tahu kebolehan, minat dan kelemahan diri. Saya akui silibus sekolah Malaysia sangat bermasalah dari segi kandungan, susun atur dan perjalanan. Itu antara sebab mengapa pelajr jadi malas, hilang minat dan terus membenci proses pembelajaran. Jika masih tidak jelas cita-cita, dan tak kenal diri sendiri, disini ada dua ujian kendiri yang boleh dilakukan.
Pertama, ujian personaliti "Big Five" atau OCEAN. saya recommend yang ini https://bigfive-test.com/ . Keputusan ujian ini akan ada penerangan setiap trait Openess, Conscientiousness, Extroversion, Agreeableness dan Neuroticism. Dari sini anda boleh lihat personaliti anda dan boleh memilih cita cita yang sesuai. Jika skor Extroversion rendah dan cita-cita anda ingin menjadi guru sains sukan, maka anda perlu kerja lebih untuk asah social skills dan mengurusan mental anda. Ujian ini memang banyak digunakan dalam kumuniti saintifik. Tolong abaikan ujian personaliti yang menggunakan pseudosains seperti MBTI (INTJ, ENFJ ...etc)
Kedua ,ujian Holland Code atau RIASEC. Realistic, Investigative, Artistic, Social, Enterprising, and Conventional. Carilah apapun sumber. Keputusan ujian ini akan menjukkan skor pada setiap elemen juga. Sama juga seperti ujian diatas, jika hendak berkecimpung dalam bidang muzik mestilah sebaiknya skor artistik itu tinggi. Jika Enterprising itu rendah maka elaklah dari kerja kerja sales and marketing. Ada laman web yang boleh sarankan pekerjaan yang sesuai dengan profil kita, jadi boleh explore pekerjaan tersebut.
Buat ujian ini beberapa kali pada hari berlainan dan waktu yang berbeza untuk kita lihat trait yang konsisten. simpan atau print keputusan ujian ini supaya menjadi rujukan untuk membuat keputusan.
3. Hidup ini perjalanan.
Bagaimana banyaknya cara untuk pergi sesuatu tempat, begitah lagi dalam hidup. Tak mengapa jika anda memilih untuk ke tingkatan 6, sijil dan diploma di Politeknik atau kolej komuniti sedangkan kawan-kawan pergi ke matrikulasi, Asasi Sains, Persediaan ke Luar Negara. Ada juga yang hendak terus bekerja dan berumahtangga. Apapun pilihan anda, buatlah pilihan yang berasaskan fakta , ilmu kebolehan dan kekuatan diri serta belajar daripada pengalaman orang lain.
Ada yang menyesal tak ambil subjek itu dan ini masa sekolah sebab tak tahu perlu untuk capai cita cita. Ada juga yang menyesal sebab tak usaha sungguh-sungguh dan pelbagai rasa dan perasaan. Namun apakan daya semua telah terjadi.
Rujuk kaunselor sekolah anda. Kaunselor (yang baik) mempunyai support group dengan networking yang sangat luas. Sampai boleh "adjust" kemasukan anda ke institusi tertentu. Lebih lagi jika sekolah itu ada ramai alumni.
ABAIKAN PESANAN DAN KATA-KATA INFLUENCER yang tidak masuk akal. Perkara yang mudah nak masuk , akan banyak persaingan dan akan mudah keluar. Popular hari ini, esok belum tentu lagi.
Ada orang rezekinya memang dilahirkan dalam keluarga yang kaya (WEALTH CAPITAL) dan mempunyai banyak network serta banyak "safety net"( SOCIAL CAPITAL), jadi buka bisnes dan gagal tak jadi masalah pada mereka. Berhenti belajar, drop out university pun tak jadi masalah.
Refelksi diri sendiri. Buat ikut kemampuan. Semoga dipermudah urusan semua dalam apa jua pilihan anda.
Ok lah sampai sini sahaja dulu. Kalau saya free , saya balas komen , kalau ada orang komen la. Terima kasih.
submitted by Fickle-Quail-935 to malaysiauni [link] [comments]


2024.05.27 15:31 whusler Vernakular tak masuk senarai pun dalam 20 sekolah terbaik.

Vernakular tak masuk senarai pun dalam 20 sekolah terbaik. submitted by whusler to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.05.27 10:59 Aim4th2Victory Ayo, Pahang finally ranked top in best SPM scoring schoolšŸ˜­. Pahang prideāœŠšŸ»

Ayo, Pahang finally ranked top in best SPM scoring schoolšŸ˜­. Pahang prideāœŠšŸ» submitted by Aim4th2Victory to Bolehland [link] [comments]


2024.05.24 05:59 Danielfaris2001 KENAPA HAIRAN?

Shared from https://www.facebook.com/othman.talib/posts/pfbid0TXUfwxiFir5pZpxXvvqwR1tYHhnhstCxbnqWioL2dnY3k99zd9KippkthLtcKZ5sl
  1. Orang atas pura2 hairan bila ramai ibubapa malah murid yang tak tahu hala tuju selepas SPM. Malah mereka tak tahupun peluang2 pekerjaan yang sesuai melainkan yang lazim, spt guru, doktor, jurutera..
  2. Macamana murid atau pelajar nak ada cita-cita kerjaya, sebab semua subjek pun berat.

Jadi janganlah salahkan murid atau pelajar...

  1. Aku sendiri sbg bapapun pening dgn pemilihan dan pakej subjek yang berceranggah, yang diluluskan oleh beberapa peringkat mesyuarat tertinggi dan professional.
  2. Murid sendiripun pening dgn apa yang mereka pelajari, sehingga dalam Maths pun ada kewangan dan insuran sehingga mereka menjauhi subjek tersebut, lalu menjauhi Maths dan terkapai2 selepas itu.
  3. Akhirnya mereka tak memenuhi syarat kelayakan minima untuk memohon ke program yang mereka mungkin minati, seperti kejuruteraan yang tiada kaitan dah dengan kewangan.
  4. Dgn KSSR dan KSSM, murid nampaknya bukan tidak merancang, tetapi merancang utk menjauhi 'STEM' lalu semakin kering 'paip STEM'.
  5. Aku dulu macam senang je - Sains atau Sastera. Kini macam2 pakej yang ada, tetapi sampai di IPTA, sama je lebih kurang laluan yang ada ketika zaman aku dulu, apa sangat lah yang berbeza selain dari alatan yg semakin canggih, asasnya lebih kurang sama.
  6. Kalau nak baca maklumat tentang pakej-pakej ini, wpun setelah diringkaskan, masih pening. Kena plak buat taklimat berkali2... setiap kali taklimat, murid dan ibubapa disalahkan sebab tak faham... sedang dulu-dulu tak perlupun, ramai juga murid kampung ketika itu.
  7. Ada yang kata 'apa nya yang pening' ? Aku sarankan / cadangkan, buatlah sedikit kajian berdasarkan 'narrative inquiry' dan tanyalah murid dan ibubapa pendalaman, B40, maginal, at-risk, baru tahu apa masalahnya. Hangpa meeting sesama hangpa di hotel, dgn semua dokumen dah siap atas meja..
  8. Yang bermesyuarat tu bukan ibubapa, bukan murid tetapi yang dah berada di atas. Lagi banyak lapisan mesyuarat, lagi banyak idea, lagi complicated. Bila bawa ke Kabinet, YB2 senior yang dah tiada anak di sekolah rendah, bila nampak laporan yang canggih... lulus !
OT
submitted by Danielfaris2001 to malaysians [link] [comments]


2024.05.24 05:52 Danielfaris2001 Kenapa sekolah rendah negara maju banyak main ?

Kenapa sekolah rendah negara maju banyak main ?
Shared from https://www.facebook.com/othman.talib/posts/pfbid02UeM6RtV7uMF5YdcuXVtBbayw4eygFKKaAba9nK5B5nsRiFp9mkWFZPk1aiWidtxCl
  1. Singapore, China dah mula melihat aspek MAIN ini diawal persekolahan spt satu keperluan. Korea dan Jepun dah lama mulakan. Murid di Finland dan negara barat, main je keje nye. Kita masih tabooā€¦ dgn pendapat 'KALAU NAK MAIN BALIK RUMAH. PERGI SEKOLAH BUKAN NAK MAIN-MAIN'.
  2. Ini bukan taboo masyarakat, tetapi taboo yang disuburkan oleh KPM. KPM berpendapat kalau prasekolah dah menguasai 3M, maka lahirlah murid hebat yang akhirnya dapat 10A masa SPM. Main ini tiada dalam kamus pendidikan KPM. Paling adapun istilah didik hibur, dgn lagu dan senikata dalam buku. Mata Pelajaran PJ yang sepatutnya 'bermain'pun penuh dgn teks2 bacaan sampai muridpun jelak.
  3. Anak2 ini berbeza potensi, ada yang fast learner dan slow learner, malah ramai yang late blommers. Ini KPM tak ambil kira, jika tak boleh ikut silibus, selamat tinggallah. Intervensi bukan keutamaan, sebab tidak pun kelihatan kecuali muncul sedikit di sana sini.
  4. Jadi prasekolah atau Tahun 1, adalah tahun crucial utk siapkan psiko-emosi murid, sebagai kesediaan utk melalui alam persekolahan mendatang.
  5. Sewajarnya masuk Tahun 1, guru mula membuat observation kekuatan anak2 spt menguasai 3M, kelemahan anak2 menguasai 3M atau separa menguasai 3M. Tahun 1 dan 2 ini biarlah tahun belajar dgn elemen bermain, tetapi lebih berfokus 3M berbanding prasekolah.
  6. Jangan sampai anak2 bermula di Tahun 1 dah merasa ā€™bodohā€™ kerana kawan dia ā€˜pandaiā€™ kerana dapat membaca dgn cekap. Peranan guru Tahun 1 dan Tahun 2 sangat BESAR, malah lebih diperlukan utk menggarap perkara ini dgn kemahiran khusus. Dahlah murid merasa kawan dia ā€˜pandaiā€™, dia kena plak bersaing dlm serba kekurangan. Kawan yang sepatutnya menjadi more capable peers dlm ZPD Vygotsky, sebaliknya menjadi competitors.
  7. Psiko-sosial penting bagi menjaga emosi dan pergaulan kerana anak2 ini tidak tahu lagi erti buli, erti mengejek, erti menunjuk2, erti kekalahan, erti persaingan maka akademik sahaja tidak akan membawa kepada makna ā€˜kemenjadianā€™ murid.
  8. Jangan tak tahu, MAIN pun ada maqamnya spt:
a. Permainan Sendirian (Solitary Play) ā€“ main sendirian
b. Permainan Selari (Parallel Play) ā€“ masing2 bermain dalam kumpulan kecil masing2
c. Permainan Bersekutu (Associative Play) - bermain dengan pelbagai aktiviti untuk suka-suka
d. Permainan Kooperatif (Cooperative Play) - bermain bersama dengan tujuan yang sama spt membina puzzle.
e. Permainan Kompetitif (Competitive Play) ā€“ bermain dengan bersaing antara satu sama lain spt lumba lari
f. Permainan Imaginatif (Imaginative Play)- bermain dalam bentuk ā€˜berlakonā€™ dgn menggunakan imaginasi spt menjadi doktor, engineer atau angkasawan
g. Permainan Penyelesaian Masalah (Problem-Solving Play)- bermain dalam bentuk bekerjasama untuk menyelesaikan masalah yang mencabar sesuai dengan usia murid spt membina lego bergerak
Semua permainan di atas terkait dgn isi pembelajaran...
  1. Oleh kerana guru di negara maju ada autonomi dan tiada buku teks, silibus pulak fleksibel, serta tiada pemantauan dan tiada exam yg menakutkan, maka permainan ini dimanfaatkan semaksima mungkin di peringkat awal persekolahan, sehingga murid2 melompat2 untuk pergi ke sekolah dan sedih bila bercuti. Inilah permulaan kejayaan mereka dlm pendididikan.
  2. Maklumat spt ini tak boleh dapat dgn jerayawara atau libat urus dgn mereka yang tiada pengalaman dalam pendidikan, lalu idea2 yang keluar akhirnya sebijik dgn KPM juga... kerana mereka juga adalah alumni KPM.
OT
https://preview.redd.it/vb1bl9uara2d1.jpg?width=500&format=pjpg&auto=webp&s=94951b60dce0f8f0d599beb4a1df4ebe95cf8236
submitted by Danielfaris2001 to malaysians [link] [comments]


2024.05.24 05:50 Danielfaris2001 Kenapa sekolah rendah negara maju banyak main?

Kenapa sekolah rendah negara maju banyak main?
Shared from https://www.facebook.com/othman.talib/posts/pfbid02UeM6RtV7uMF5YdcuXVtBbayw4eygFKKaAba9nK5B5nsRiFp9mkWFZPk1aiWidtxCl
  1. Singapore, China dah mula melihat aspek MAIN ini diawal persekolahan spt satu keperluan. Korea dan Jepun dah lama mulakan. Murid di Finland dan negara barat, main je keje nye. Kita masih tabooā€¦ dgn pendapat 'KALAU NAK MAIN BALIK RUMAH. PERGI SEKOLAH BUKAN NAK MAIN-MAIN'.
  2. Ini bukan taboo masyarakat, tetapi taboo yang disuburkan oleh KPM. KPM berpendapat kalau prasekolah dah menguasai 3M, maka lahirlah murid hebat yang akhirnya dapat 10A masa SPM. Main ini tiada dalam kamus pendidikan KPM. Paling adapun istilah didik hibur, dgn lagu dan senikata dalam buku. Mata Pelajaran PJ yang sepatutnya 'bermain'pun penuh dgn teks2 bacaan sampai muridpun jelak.
  3. Anak2 ini berbeza potensi, ada yang fast learner dan slow learner, malah ramai yang late blommers. Ini KPM tak ambil kira, jika tak boleh ikut silibus, selamat tinggallah. Intervensi bukan keutamaan, sebab tidak pun kelihatan kecuali muncul sedikit di sana sini.
  4. Jadi prasekolah atau Tahun 1, adalah tahun crucial utk siapkan psiko-emosi murid, sebagai kesediaan utk melalui alam persekolahan mendatang.
  5. Sewajarnya masuk Tahun 1, guru mula membuat observation kekuatan anak2 spt menguasai 3M, kelemahan anak2 menguasai 3M atau separa menguasai 3M. Tahun 1 dan 2 ini biarlah tahun belajar dgn elemen bermain, tetapi lebih berfokus 3M berbanding prasekolah.
  6. Jangan sampai anak2 bermula di Tahun 1 dah merasa ā€™bodohā€™ kerana kawan dia ā€˜pandaiā€™ kerana dapat membaca dgn cekap. Peranan guru Tahun 1 dan Tahun 2 sangat BESAR, malah lebih diperlukan utk menggarap perkara ini dgn kemahiran khusus. Dahlah murid merasa kawan dia ā€˜pandaiā€™, dia kena plak bersaing dlm serba kekurangan. Kawan yang sepatutnya menjadi more capable peers dlm ZPD Vygotsky, sebaliknya menjadi competitors.
  7. Psiko-sosial penting bagi menjaga emosi dan pergaulan kerana anak2 ini tidak tahu lagi erti buli, erti mengejek, erti menunjuk2, erti kekalahan, erti persaingan maka akademik sahaja tidak akan membawa kepada makna ā€˜kemenjadianā€™ murid.
  8. Jangan tak tahu, MAIN pun ada maqamnya spt:
a. Permainan Sendirian (Solitary Play) ā€“ main sendirian
b. Permainan Selari (Parallel Play) ā€“ masing2 bermain dalam kumpulan kecil masing2
c. Permainan Bersekutu (Associative Play) - bermain dengan pelbagai aktiviti untuk suka-suka
d. Permainan Kooperatif (Cooperative Play) - bermain bersama dengan tujuan yang sama spt membina puzzle.
e. Permainan Kompetitif (Competitive Play) ā€“ bermain dengan bersaing antara satu sama lain spt lumba lari
f. Permainan Imaginatif (Imaginative Play)- bermain dalam bentuk ā€˜berlakonā€™ dgn menggunakan imaginasi spt menjadi doktor, engineer atau angkasawan
g. Permainan Penyelesaian Masalah (Problem-Solving Play)- bermain dalam bentuk bekerjasama untuk menyelesaikan masalah yang mencabar sesuai dengan usia murid spt membina lego bergerak
Semua permainan di atas terkait dgn isi pembelajaran...
  1. Oleh kerana guru di negara maju ada autonomi dan tiada buku teks, silibus pulak fleksibel, serta tiada pemantauan dan tiada exam yg menakutkan, maka permainan ini dimanfaatkan semaksima mungkin di peringkat awal persekolahan, sehingga murid2 melompat2 untuk pergi ke sekolah dan sedih bila bercuti. Inilah permulaan kejayaan mereka dlm pendididikan.
  2. Maklumat spt ini tak boleh dapat dgn jerayawara atau libat urus dgn mereka yang tiada pengalaman dalam pendidikan, lalu idea2 yang keluar akhirnya sebijik dgn KPM juga... kerana mereka juga adalah alumni KPM.
OT
https://preview.redd.it/30w9ffvuqa2d1.jpg?width=500&format=pjpg&auto=webp&s=e440a7a094d6d358d5a017e4923e03359caceb0d
submitted by Danielfaris2001 to Ajar_Malaysia [link] [comments]


2024.05.24 04:23 nonotz Anak 90an (alias om-om, tante-tante) what do you call this in your city/area ?

Anak 90an (alias om-om, tante-tante) what do you call this in your city/area ?
di daerah gw dulu gw nyebutnya ini "gambar-gambar" dan salah satu "mata uang" di sekolah šŸ¤£
jadi apa namanya di daerah om dan tante sekalian ?

https://preview.redd.it/i79kkyh1ba2d1.png?width=763&format=png&auto=webp&s=183848a604e55067456ffa082a09b8ee1e6368d6
submitted by nonotz to indonesia [link] [comments]


2024.05.13 10:39 twindigital 6 Rekomendasi Souvenir 20 Ribuan yang Berkesan

6 Rekomendasi Souvenir 20 Ribuan yang Berkesan
https://preview.redd.it/l64cawr3o50d1.jpg?width=1920&format=pjpg&auto=webp&s=29d8e191aa7779b18d0f0dc81f35001813b4fd65
Souvenir 20 ribuan menjadi salah satu hadiah yang banyak dicari. Budget sebesar dua puluh ribu dinilai cukup terjangkau bagi berbagai kalangan. Terlebih lagi saat ini sudah ada banyak pilihan kado yang bagus dengan harga tersebut.
Dengan begitu, saat bertukar kado kamu nggak perlu ngeluarin budget yang mahal untuk beli kado. Sebab, kamu bisa memberikan hadiah-hadiah yang murah tapi berkesan bagi penerimanya.
Mau tahu kado apa yang murah tapi berkesan? Kado yang simpel dan unik buat tukar kado bareng teman? Cek di sini selengkapnya deh! Twin Digital punya rekomendasi souvenir 20 ribuan yang kece.

Kado Apa yg Murah Tapi Berkesan?

1. Case Handphone

Sedang memikirkan kado apa buat tukar kado? Case handphone menjadi kebutuhan hampir semua orang. Kamu bisa memberikan case handphone dengan tampilan yang lucu. Pilih warna yang soft atau warna yang disukai si penerima. Supaya makin suka, kamu bisa custom desain case handphone. Cek di sini koleksi case handphone yang estetik!

2. Pulpen Stainless Premium

Pulpen stainless premium bisa jadi opsi hadiah, bukan sekadar pulpen biasa karena pulpen ini berbahan stainless yang diberi tambahan cetak metode print uv maupun grafir yang bisa custom desain atau nama orang yang ingin kamu kasih hadiah tersebut. Tentu produk ini adalah produk yang berkelas.

3. Hiasan Dinding Penuh Makna

Kado apa yang simpel tapi penuh makna? Jawabannya hiasan dinding edisi quotes. Pajangan hiasan dinding ini sedang tren di kalangan kawula muda. Kamu bisa menuliskan kutipan-kutipan yang positif untuk memotivasi teman kesayanganmu. Contohnya kayak poster dinding mdf ini loh.

4. Kartu Ucapan Akrilik

Kartu ucapan akrilik yang elegan dan premium dapat jadi pilihan yang bagus, karena di dalamnya kalian bisa isi teks maupun desain gambar dalam undangan tersebut, yang tentunya tidak dapat terlipat, lusuh seperti kertas tetapi bahan akrilik ini keras dan terdapat opsi tambahan memakai amplop buat souvenirmu makin luxury. Produk ini sebenarnya bisa dipakai sebagai kartu ucapan maupun undangan ya Twin Creative, so kalian bisa cek produknya di link ini!.

5. Kotak Bekal untuk Makan Siang

Membawa bekal saat ke kantor atau ke sekolah tentu lebih sehat dan higienis. Custom Bento Set Taku Print UV adalah produk yang tepat untuk menyimpan bekal makanan yang akan dibawa. Kotak makan ini terbuat dari polypropylene. Sudah termasuk sendok dan sumpit loh. Jadi makin praktis kan.

6. Tumbler dengan Karakter Lucu

Kado apa yang unik? Botol minum tumbler dengan custom karakter lucu bisa menjadi pilihan kado yang menarik. Selain case handphone, botol tumbler dapat dibawa kemana-mana. Pilihlah tumbler yang terbuat dari material khusus yang aman dan terbebas dari BPA seperti tumbler dundee. tumbler insert paper. Harganya nggak sampai 30 ribu, murah banget kan.
Jadi, mana hadiah yang akan kamu berikan saat tukar kado nanti? Masih belum menemukan hadiah yang sesuai? Kunjungi Twin Digital utnuk dapatkan solusinya!

Temukan Twin Digital di:

Situs Web: twindigital.id Situs Blog : twindigital.co.id Facebook. : twindigital.id Instagram: twindigital.id Tiktok: twindigital.id Shopee: twindigitalprinting dan twin_creative Tokopedia: twin digital dan digital printing indonesia
submitted by twindigital to u/twindigital [link] [comments]


2024.05.10 12:08 twindigital 6 Rekomendasi Souvenir 20 Ribuan yang Berkesan

6 Rekomendasi Souvenir 20 Ribuan yang Berkesan
https://preview.redd.it/pdxwewewokzc1.jpg?width=1920&format=pjpg&auto=webp&s=22d5f3b93f805c417855cef3fe5b9f3d81345d3e
Souvenir 20 ribuan menjadi salah satu hadiah yang banyak dicari. Budget sebesar dua puluh ribu dinilai cukup terjangkau bagi berbagai kalangan. Terlebih lagi saat ini sudah ada banyak pilihan kado yang bagus dengan harga tersebut.
Dengan begitu, saat bertukar kado kamu nggak perlu ngeluarin budget yang mahal untuk beli kado. Sebab, kamu bisa memberikan hadiah-hadiah yang murah tapi berkesan bagi penerimanya.
Mau tahu kado apa yang murah tapi berkesan? Kado yang simpel dan unik buat tukar kado bareng teman? Cek di sini selengkapnya deh! Twin Digital punya rekomendasi souvenir 20 ribuan yang kece.

Kado Apa yg Murah Tapi Berkesan?

1. Case Handphone

Sedang memikirkan kado apa buat tukar kado? Case handphone menjadi kebutuhan hampir semua orang. Kamu bisa memberikan case handphone dengan tampilan yang lucu. Pilih warna yang soft atau warna yang disukai si penerima. Supaya makin suka, kamu bisa custom desain case handphone. Untuk case handphone bisa cek di sini untuk handphone yang estetik!

2. Pulpen Stainless Premium

Pulpen stainless premium bisa jadi opsi hadiah, bukan sekadar pulpen biasa karena pulpen ini berbahan stainless yang diberi tambahan cetak metode print uv maupun grafir yang bisa custom desain atau nama orang yang ingin kamu kasih hadiah tersebut. Tentu produk ini adalah produk yang berkelas.

3. Hiasan Dinding Penuh Makna

Kado apa yang simpel tapi penuh makna? Jawabannya hiasan dinding edisi quotes. Pajangan hiasan dinding ini sedang tren di kalangan kawula muda. Kamu bisa menuliskan kutipan-kutipan yang positif untuk memotivasi teman kesayanganmu. Contohnya kayak poster dinding mdf ini loh.

4. Kartu Ucapan Akrilik

Kartu ucapan akrilik yang elegan dan premium dapat jadi pilihan yang bagus, karena di dalamnya kalian bisa isi teks maupun desain gambar dalam undangan tersebut, yang tentunya tidak dapat terlipat, lusuh seperti kertas tetapi bahan akrilik ini keras dan terdapat opsi tambahan memakai amplop buat souvenirmu makin luxury. Produk ini sebenarnya bisa dipakai sebagai kartu ucapan maupun undangan ya Twin Creative, so kalian bisa cek produknya di link ini!.

5. Kotak Bekal untuk Makan Siang

Membawa bekal saat ke kantor atau ke sekolah tentu lebih sehat dan higienis. Custom Bento Set Taku Print UV adalah produk yang tepat untuk menyimpan bekal makanan yang akan dibawa. Kotak makan ini terbuat dari polypropylene. Sudah termasuk sendok dan sumpit loh. Jadi makin praktis kan.

6. Tumbler dengan Karakter Lucu

Kado apa yang unik? Botol minum tumbler dengan custom karakter lucu bisa menjadi pilihan kado yang menarik. Selain case handphone, botol tumbler dapat dibawa kemana-mana. Pilihlah tumbler yang terbuat dari material khusus yang aman dan terbebas dari BPA seperti tumbler dundee. tumbler insert paper. Harganya nggak sampai 30 ribu, murah banget kan.
Jadi, mana hadiah yang akan kamu berikan saat tukar kado nanti? Masih belum menemukan hadiah yang sesuai? Kunjungi Twin Digital utnuk dapatkan solusinya!

Temukan Twin Digital di:

Situs Web: twindigital.id Situs Blog : twindigital.co.id Facebook. : twindigital.id Instagram: twindigital.id Tiktok: twindigital.id Shopee: twindigitalprinting dan twin_creative Tokopedia: twin digital dan digital printing indonesia
submitted by twindigital to u/twindigital [link] [comments]


2024.05.03 05:41 Clear_Assignment625 Bubarkan Sekolah Rendah Kebangsaan dan Diganti Sekolah Rendah Cina

Demi penyatuan rakyat berbilang kaum di Malaysia, saya cadang membubarkan sekolah rendah kebangsaan dan diganti dengan sekolah rendah Cina !
Mengapa tidak ?
Bahasa Cina sekarang semakin penting !
Bayangkan semua anak anak Melayu boleh berbahasa Cina, peluang pekerjaan baru dibuka, ilmu dari dunia Cina didapat, lagu Cina dihayati dan sebagainya !
Jangan risau, saya bukan cadangkan anak-anak kamu semua menduduk di sekolah Cina seumur hidup, cadangan saya untul sekolah rendah sahaja !
Bincangkan !
submitted by Clear_Assignment625 to 3RMalaysia [link] [comments]


2024.04.28 04:41 CrumbleRaisin Memori indah tandas legend (sekolah rendah)

Memori indah tandas legend (sekolah rendah)
Bau dia šŸ˜‹
submitted by CrumbleRaisin to malaysia [link] [comments]


2024.04.26 10:40 Bitter_Ad_5597 Passing grade

What is the minimum passing grade in sekolah rendah and menegah
submitted by Bitter_Ad_5597 to Bolehland [link] [comments]


2024.04.22 05:04 AdiMulia1995 Cara Mendapatkan Karma

Cara Mendapatkan Karma di Reddit

Artikel ini akan mengajarkan cara membuat pesan di Reddit yang mengundang banyak upvote. Ketika pengguna Reddit lain memberikan upvote untuk konten Anda, karma akan turut Anda terima. Anda mungkin perlu sedikit karma untuk membuka beberapa subreddit. Selain itu, nilai karma juga bisa menjadi kebanggaan pengguna Reddit.
  1. Kenali apa sebenarnya karma itu. Karma di Reddit mengacu pada poin yang diterima dari upvote (mekanisme yang serupa dengan ā€œsukaā€ di Facebook) yang diperoleh. Anda menerima satu poin karma untuk setiap upvote, dan kehilangan satu poin untuk setiap downvote.
  2. Ketahui berbagai jenis karma. Jenis karma yang diterima tergantung pada jenis pesan yang dibuat:
    • Post Karma ā€“ Anda memperoleh post karma dengan mengeposkan tautan eksternal atau membuat pesan teks dan menerima upvote dari pesan tersebut.
    • Comment Karma ā€“ Anda memperoleh comment karma dengan membalas pesan yang sudah ada dan menerima upvote dari pesan yang Anda buat.
  3. Buka subreddit besar dengan lebih dari satu juta subscriber seperti AskReddit, pics, atau funny. Pilah berdasarkan top of the hour, rising, atau new dan berikan komentar di utas tersebut. Ini akan membuat komentar Anda tidak terkubur komentar sebelumnya.
  4. Komentari pesan baru. Salah satu cara termudah supaya pesan Anda menarik perhatian saat baru memulai adalah dengan membalas pesan orang lain dengan pesan atau gambar yang memancing bahan pikiran.
    • Cara ini biasanya tidak memberikan banyak karma sekaligus, tetapi dapat membangun skor karma Anda seiring waktu sembari memantapkan diri sebagai pengguna berdedikasi.
  5. Jangan kirimkan pesan negatif atau berkualitas rendah. Tautan dan komentar Anda harus menambah nilai dasar konten Reddit secara keseluruhan. Pesan yang menyimpang dari peraturan pengiriman pesan Reddit (diberi nama reddiquette) biasanya menerima downvote.
    • Sebaiknya Anda juga tidak melanggar syarat penggunaan Reddit supaya tidak dihukum administrator.
    • Anda boleh mengkritisi pesan orang lain asalkan mengungkapkannya dengan sopan. Pengecualian peraturan ini berlaku pada pesan komedi (comedic posting), walaupun kesopanan masih tetap harus dijaga.
  6. Kirimkan konten yang relevan dan layak didiskusikan. Komunitas Reddit dibangun berdasarkan diskusi idealistik dan perluasan semua topik yang dibahas. Konten yang diriset dan dipikirkan dengan matang terkadang tidak mengundang banyak upvote, tetapi Anda menunjukkan diri sebagai seseorang yang layak didengarkan.
    • Makin banyak pengguna yang mengakui Anda sebagai anggota yang berharga di komunitas, makin banyak pula pemerhati pesan Anda di masa depan. Dengan demikian, peluang memperoleh upvote juga semakin besar.
  7. Tanggapi orang-orang yang membalas pesan Anda. Ketika Anda memulai percakapan, lanjutkanlah untuk menambah nilai percakapan dan peluang upvote yang dapat diperoleh. Anda harus menghormati pendapat orang lain dalam menanggapi pesan mereka.
    • Anda boleh (dan didorong untuk) berbeda pendapat dengan orang lain, asalkan Anda memberikan argumen yang terdidik dan sopan.
    • Abaikan pesan balasan negatif atau provokatif. Jika ditanggapi, Anda bisa menerima downvote.
  8. Manfaatkan bom karma. ā€œBom karmaā€ dibuat ketika Anda menanggapi calon komentar populer segera setelah diposkan. Jika komentar menerima banyak upvote, pesan Anda juga berpeluang memperoleh banyak upvote karena berdekatan dengan komentar populer.
    • Supaya strategi ini berhasil, Anda harus menilai apakah suatu komentar akan menerima banyak tanggapan positif. Hal ini membutuhkan banyak waktu dan latihan.
    • Langkah ini merupakan taktik berisiko tinggi, tetapi imbalannya akan sepadan. Jika komentar terkait menerima banyak downvote, pesan Anda kemungkinan juga akan turut kena imbasnya.
  9. Berikan judul yang kreatif untuk tautan Anda. Oleh karena Reddit menampilkan tautan dengan judul yang Anda berikan, konteks judul sering kali menentukan diskusi yang akan berlangsung.
    • Gunakan humor dalam membuat judul (misalnya permainan kata atau ironi). Pesan yang berani dan mengejutkan cenderung menerima banyak upvote.
  10. Kirimkan tautan, foto, atau video. Layaknya platform media sosial lain, para pengguna Reddit sangat menyukai media visual. Berikan judul yang kreatif dan informatif untuk melengkapi visual yang menarik untuk menangkap perhatian pengguna lain dan memperoleh upvote.

Tips

Peringatan

submitted by AdiMulia1995 to rdatadao [link] [comments]


2024.04.22 00:52 BreadfruitMedium4767 Does school's have the right to hold/not give/issue you "sijil berhenti sekolah"

Apa khabar semua! I am asking out of pure curiosity, I met a friend from sekolah rendah recently and we talked about our lives and what's been going on recently.He told me that his school won't issue/hold your sijil berhenti sekolah dan sejil akuan sekolah if you "the student" have been absent in school for 10 days(no matter if a reason is given,MC is issued or Surat Ibu bapa is given) as long as "Tidak hadir" they will hold your sijils.so I was thinking,can schools do that? Or there is a law against it?
Side note(He studies in a SMJK and he was also "force" to sign a form stating the terms and condition in getting the sijil including the absent part)
submitted by BreadfruitMedium4767 to Bolehland [link] [comments]


2024.04.21 17:15 Cool-Inflation6277 Tandas lelaki sekolah rendah

Cuba share pengalaman korang dengan tandas lelaki masa sekolah rendah dulu.
idk why each school that i visited or went to usually the male toilets are horrible af šŸ˜­ like how do these kids do their business?
one time i decided to go to toilet during recess and guess what, the moment i opened the door theres shit in the sink like how tf and who tf poop in sink šŸ˜­
submitted by Cool-Inflation6277 to Bolehland [link] [comments]


2024.04.17 22:20 alialharasy Kenapa rakyat Indonesia miskin?

Miskin di sini dalam arti miskin harta, miskin ilmu dan miskin moral.
Kenapa rakyat Indonesia miskin? Menurut aku akar masalahnya ada 3.
Yang pertama adalah pembiaran atau pembiasaan terima standar hidup yang rendah (fatalistic disorder). Dikasih pendidikan seadanya, terima. Dikasih gaji alakadarnya, terima. Dikasih ruang hidup sekedarnya, terima.
Yang kedua adalah karena keterbatasan akses informasi ke hal-hal yang berkualitas lebih bagus (asymmetric information). Mau pendidikan lebih bagus, harus masuk sekolah elit dan berbayar extra. Mau standar lingkungan kerja lebih bagus, gak ada wadah legal untuk berserikat, sehingga cuma jadi single wolf yang powerless. Mau ningkatin kualitas ruang hidup jadi lebih bagus, gak dapat dukungan masyarakat karena rakyatnya masih bego-bego dan gak bisa mikir maju ke depan.
Yang ketiga adalah rakyat Indonesia sengaja didesign oleh yang punya power untuk jadi miskin seumur-umur (poverty by design). Why? Rakyat miskin dalam jumlah banyak itu lebih gampang dikontrol, lebih murah untuk jadi tenaga perusahaan, dan klo macem-macem orang miskin itu gampang direplace. Jadi bagi orang yang punya power, penting banget untuk tetap menjadikan rakyat Indonesia miskin seumur-umur.
Klo menurut kamyu gimana? Apakah rakyat Indonesia itu miskin? Kenapa sebabnya?
submitted by alialharasy to indonesia [link] [comments]


2024.04.07 13:25 naafeeeesaa Weh. Do you guys have friends that yang mad rich? Aku ada kawan yang the second new iPhone baru keluar, dia terus beli the same week. Now dia duduk front row Mercedes launch kereta baru. Aku pernah tanya, dia cakap bila jumpa dia bagitahu. Btw last aku jumpa dia 2021. Kenal time sekolah rendah

submitted by naafeeeesaa to NegarakuMalaysia [link] [comments]


2024.04.06 02:10 Hidhayat05 Tabel 3.4 Rancangan Naskah (Lanjutan)

Tabel 3.4 Rancangan Naskah (Lanjutan)
Scene 1
Narrator
Bingung mau lanjut kemana?
CUT TO
Scene 2
Narrator
Ke SMK Panca Bhakti Banjarnegara saja, lulus bias langsung kerja
ataupun kuliah
CUT TO
Scene 3
Narrator
SMK Panca Bhakti Banjarneagara merupakan salah satu sekolah menengah kejuruan
yang memiliki akreditasi A
CUT TO
Scene 4
Narrator
SMK Panca Bhakti Banjarnegara sudah berdiri sejak tahun 1971
CUT TO
Scene 5
Narrator
Dan terletak di Jalan Tentara Pelajar Sokanandi Banjarnegara 5 km dari pusat
pemerintahan Kabupaten Banjarnegara
CUT TO
Scene 6
Narrator
Hingga saat ini, SMK Panca Bhakti memiliki lima kompetensi
keahlian, antara lain, Teknik komputer & jaringan, teknik kendaraan ringan otomotif, Teknik & bisnis sepeda motor, Desain permodelan & informasi bangunan & Teknik elektronika industri
CUT TO
Scene 7
Narrator
Kelas
Kelas khusus di SMK Panca Bhakti Banjarnegara antara lain
Axioo kelas program, kelas untuk teknik komputer dan jaringan keunggulan
axioo kelas program dibanding kelas reguler yaitu fasilitas yang lebih lengkap
dan materi juga mendapatkan materi tambahan sesuai arahan dari mitra industrinya
CUT TO
Scene 8
Narrator
Daihatsu kelas program, kelas untuk teknik kendaraan ringan otomotif
Daihatsu kelas program
CUT TO
Scene 9
Narrator
Yamaha kelas program untuk teknik dan bisnis sepeda motor
CUT TO
Scene 10
Narrator
Autocad kelas program untuk desain pemodelan dan informasi bangunan
CUT TO
Scene 11
Narrator
Fukusuke kogyo kelas program untuk teknik elektronika industri
CUT TO
Scene 12
Narrator
Bukan cuma itu SMK Panca Bhakti Banjarnegara memiliki banyak ekstra kulikuler diantaranya
CUT TO
Scene 13
Pencak silat, renang, panahan, atletik, sepak bola, pecinta alam, pmr,
pramuka, pleton inti, paduan suara, radio, music, drumband
CUT TO
Scene 14
Narrator
SMK Panca Bhakti Banjarnegara juga memiliki fasilitas seperti
CUT TO
Scene 15
Narrator
Lab computer, lab kejuruan, perpustakaan, mushola, kantin, lahan parkir
CUT TO
Scene 16
Narrator
Udah cocok dengan SMK Panca Bhakti Banjarnegara, tapi bingung
Cara daftarnya bagaimanaā€¦?
CUT TO
Scene 17
Narrator
Yang pertama datang & isi formulir di smk panca bhakti,
Bebas dari tato dan tindik, umur saat mendaftar tidak lebih dari 21 tahun,
Sehat jasmani & rohani, tidak buta warna, menyerahkan pasfoto hitam putih 3x4 sebanyak 5, menyerahkan ijazah atau surat keterangan kelulusan smp,
menyerahkan fotokopi akte kelahiran, menyerahkan fotokopi kartu keluarga, dan menyerahkan kip atau sktm bila ada
CUT TO
Scene 18
Narrator
Dan pendaftaran bias dilakukan secara online melalui linkā€¦untuk informasi
Selengkapnya
CUT TO
Scene 19
Narrator
Yuk segera gabung dengan SMK Panca Bhakti Banjarnegara
Tabel 3. 5 Rancangan Storyboard
Scene

gambaran

Narasi

Deskripsi

Durasi
Scene 1


Bingung mau lanjut kemana?

Menampilkan motion graphic yang berisi tulisan dan tanda tanya

Scene 2


Ke SMK Panca Bhakti Banjarnegara saja, lulus bisa langsung kerja
ataupun kuliah

Muncul logo smk panca bhakti dan tulisan

Scene 3


SMK Panca Bhakti Banjarneagara merupakan salah satu sekolah menengah kejuruan
yang memiliki akreditasi A

Menampilkan gambar sekolah kendaraan, pepohonan. Jalan dan animasi logo akreditasi

Scene 4


SMK Panca Bhakti Banjarnegara sudah berdiri sejak tahun 1971

Menampilkan gambar pigura dan logo smk panca bhakti berserta tahun berdirinya

Scene 5


Dan terletak di Jalan Tentara Pelajar Sokanandi Banjarnegara 5 km dari pusat
pemerintahan Kabupaten Banjarnegara

Menampilan animasi peta dari lokasi smk panca bhakti

Scene 6


Hingga saat ini, SMK Panca Bhakti memiliki lima kompetensi
keahlian, antara lain, Teknik komputer & jaringan, teknik kendaraan ringan otomotif,
Teknik & bisnis sepeda motor, Desain permodelan & informasi bangunan & Teknik
elektronika industri

Scene ini menampilkan logo dari setiap kompetensi kejuruan yang ada pada smk panca bhakti

Scene 7


Kelas khusus di SMK Panca Bhakti Banjarnegara antara lain
Axioo kelas program, kelas untuk teknik komputer dan jaringan keunggulan
axioo kelas program dibanding kelas reguler yaitu fasilitas yang lebih lengkap
dan materi juga mendapatkan materi tambahan sesuai arahan dari mitra industrinya


Scene 8


Daihatsu kelas program, kelas untuk teknik kendaraan ringan otomotif
Daihatsu kelas program


Scene 9


Yamaha kelas program untuk teknik dan bisnis sepeda motor


Scene 10


Autocad kelas program untuk desain pemodelan dan informasi bangunan


Scene 11


Fukusuke kogyo kelas program untuk teknik elektronika industri


Scene 12


Bukan cuma itu SMK Panca Bhakti Banjarnegara memiliki banyak ekstra kulikuler
diantaranya


Scene 13


Pencak silat, renang, panahan, atletik, sepak bola, pecinta alam, pmr,
pramuka, pleton inti, paduan suara, radio, music, drumband


Scene 14


SMK Panca Bhakti Banjarnegara juga memiliki fasilitas seperti


Scene 15


Lab computer, lab kejuruan, perpustakaan, mushola, kantin, lahan parkir


Scene 16


Udah cocok dengan SMK Panca Bhakti Banjarnegara, tapi bingung
Cara daftarnya bagaimanaā€¦?


Scene 17


Yang pertama datang & isi formulir di smk panca bhakti,
Bebas dari tato dan tindik, umur saat mendaftar tidak lebih dari 21 tahun,
Sehat jasmani & rohani, tidak buta warna, menyerahkan pasfoto hitam putih 3x4
sebanyak 5, menyerahkan ijazah atau surat keterangan kelulusan smp,
menyerahkan fotokopi akte kelahiran, menyerahkan fotokopi kartu keluarga, dan
menyerahkan kip atau sktm bila ada


Scene 18


Dan pendaftaran bias dilakukan secara online melalui linkā€¦untuk informasi
Selengkapnya


Scene 19


Yuk segera gabung dengan SMK Panca Bhakti Banjarnegara


submitted by Hidhayat05 to u/Hidhayat05 [link] [comments]


2024.04.06 02:10 Hidhayat05 Naskah

Tabel 3.4 Rancangan Naskah (Lanjutan)
Scene 1
Narrator
Bingung mau lanjut kemana?
CUT TO
Scene 2
Narrator
Ke SMK Panca Bhakti Banjarnegara saja, lulus bias langsung kerja
ataupun kuliah
CUT TO
Scene 3
Narrator
SMK Panca Bhakti Banjarneagara merupakan salah satu sekolah menengah kejuruan
yang memiliki akreditasi A
CUT TO
Scene 4
Narrator
SMK Panca Bhakti Banjarnegara sudah berdiri sejak tahun 1971
CUT TO
Scene 5
Narrator
Dan terletak di Jalan Tentara Pelajar Sokanandi Banjarnegara 5 km dari pusat
pemerintahan Kabupaten Banjarnegara
CUT TO
Scene 6
Narrator
Hingga saat ini, SMK Panca Bhakti memiliki lima kompetensi
keahlian, antara lain, Teknik komputer & jaringan, teknik kendaraan ringan otomotif, Teknik & bisnis sepeda motor, Desain permodelan & informasi bangunan & Teknik elektronika industri
CUT TO
Scene 7
Narrator
Kelas
Kelas khusus di SMK Panca Bhakti Banjarnegara antara lain
Axioo kelas program, kelas untuk teknik komputer dan jaringan keunggulan
axioo kelas program dibanding kelas reguler yaitu fasilitas yang lebih lengkap
dan materi juga mendapatkan materi tambahan sesuai arahan dari mitra industrinya
CUT TO
Scene 8
Narrator
Daihatsu kelas program, kelas untuk teknik kendaraan ringan otomotif
Daihatsu kelas program
CUT TO
Scene 9
Narrator
Yamaha kelas program untuk teknik dan bisnis sepeda motor
CUT TO
Scene 10
Narrator
Autocad kelas program untuk desain pemodelan dan informasi bangunan
CUT TO
Scene 11
Narrator
Fukusuke kogyo kelas program untuk teknik elektronika industri
CUT TO
Scene 12
Narrator
Bukan cuma itu SMK Panca Bhakti Banjarnegara memiliki banyak ekstra kulikuler diantaranya
CUT TO
Scene 13
Pencak silat, renang, panahan, atletik, sepak bola, pecinta alam, pmr,
pramuka, pleton inti, paduan suara, radio, music, drumband
CUT TO
Scene 14
Narrator
SMK Panca Bhakti Banjarnegara juga memiliki fasilitas seperti
CUT TO
Scene 15
Narrator
Lab computer, lab kejuruan, perpustakaan, mushola, kantin, lahan parkir
CUT TO
Scene 16
Narrator
Udah cocok dengan SMK Panca Bhakti Banjarnegara, tapi bingung
Cara daftarnya bagaimanaā€¦?
CUT TO
Scene 17
Narrator
Yang pertama datang & isi formulir di smk panca bhakti,
Bebas dari tato dan tindik, umur saat mendaftar tidak lebih dari 21 tahun,
Sehat jasmani & rohani, tidak buta warna, menyerahkan pasfoto hitam putih 3x4 sebanyak 5, menyerahkan ijazah atau surat keterangan kelulusan smp,
menyerahkan fotokopi akte kelahiran, menyerahkan fotokopi kartu keluarga, dan menyerahkan kip atau sktm bila ada
CUT TO
Scene 18
Narrator
Dan pendaftaran bias dilakukan secara online melalui linkā€¦untuk informasi
Selengkapnya
CUT TO
Scene 19
Narrator
Yuk segera gabung dengan SMK Panca Bhakti Banjarnegara
Tabel 3. 5 Rancangan Storyboard
Scene

gambaran

Narasi

Deskripsi

Durasi
Scene 1


Bingung mau lanjut kemana?

Menampilkan motion graphic yang berisi tulisan dan tanda tanya

Scene 2


Ke SMK Panca Bhakti Banjarnegara saja, lulus bisa langsung kerja
ataupun kuliah

Muncul logo smk panca bhakti dan tulisan

Scene 3


SMK Panca Bhakti Banjarneagara merupakan salah satu sekolah menengah kejuruan
yang memiliki akreditasi A

Menampilkan gambar sekolah kendaraan, pepohonan. Jalan dan animasi logo akreditasi

Scene 4


SMK Panca Bhakti Banjarnegara sudah berdiri sejak tahun 1971

Menampilkan gambar pigura dan logo smk panca bhakti berserta tahun berdirinya

Scene 5


Dan terletak di Jalan Tentara Pelajar Sokanandi Banjarnegara 5 km dari pusat
pemerintahan Kabupaten Banjarnegara

Menampilan animasi peta dari lokasi smk panca bhakti

Scene 6


Hingga saat ini, SMK Panca Bhakti memiliki lima kompetensi
keahlian, antara lain, Teknik komputer & jaringan, teknik kendaraan ringan otomotif,
Teknik & bisnis sepeda motor, Desain permodelan & informasi bangunan & Teknik
elektronika industri

Scene ini menampilkan logo dari setiap kompetensi kejuruan yang ada pada smk panca bhakti

Scene 7


Kelas khusus di SMK Panca Bhakti Banjarnegara antara lain
Axioo kelas program, kelas untuk teknik komputer dan jaringan keunggulan
axioo kelas program dibanding kelas reguler yaitu fasilitas yang lebih lengkap
dan materi juga mendapatkan materi tambahan sesuai arahan dari mitra industrinya


Scene 8


Daihatsu kelas program, kelas untuk teknik kendaraan ringan otomotif
Daihatsu kelas program


Scene 9


Yamaha kelas program untuk teknik dan bisnis sepeda motor


Scene 10


Autocad kelas program untuk desain pemodelan dan informasi bangunan


Scene 11


Fukusuke kogyo kelas program untuk teknik elektronika industri


Scene 12


Bukan cuma itu SMK Panca Bhakti Banjarnegara memiliki banyak ekstra kulikuler
diantaranya


Scene 13


Pencak silat, renang, panahan, atletik, sepak bola, pecinta alam, pmr,
pramuka, pleton inti, paduan suara, radio, music, drumband


Scene 14


SMK Panca Bhakti Banjarnegara juga memiliki fasilitas seperti


Scene 15


Lab computer, lab kejuruan, perpustakaan, mushola, kantin, lahan parkir


Scene 16


Udah cocok dengan SMK Panca Bhakti Banjarnegara, tapi bingung
Cara daftarnya bagaimanaā€¦?


Scene 17


Yang pertama datang & isi formulir di smk panca bhakti,
Bebas dari tato dan tindik, umur saat mendaftar tidak lebih dari 21 tahun,
Sehat jasmani & rohani, tidak buta warna, menyerahkan pasfoto hitam putih 3x4
sebanyak 5, menyerahkan ijazah atau surat keterangan kelulusan smp,
menyerahkan fotokopi akte kelahiran, menyerahkan fotokopi kartu keluarga, dan
menyerahkan kip atau sktm bila ada


Scene 18


Dan pendaftaran bias dilakukan secara online melalui linkā€¦untuk informasi
Selengkapnya


Scene 19


Yuk segera gabung dengan SMK Panca Bhakti Banjarnegara


submitted by Hidhayat05 to u/Hidhayat05 [link] [comments]


2024.04.04 03:46 joebabana Pay more for less.

Pay more for less.
Take closer look. šŸ˜ Tak kan there is more teh compare to original? Packaging team also smart to match the same package dimension.
Good field lesson for budak budak sekolah rendah do Some math while shopping.
submitted by joebabana to malaysia [link] [comments]


2024.04.02 15:23 Efficient_Durian_773 ibu

luahan tentang ibu
11/10/2020. Tarikh ibu aku meninggal. Aku masih ingat waktu tu, pagi hari ahad, kelas pertama untuk haritu, kelas seni. Waktu tengah kelas, tiba-tiba salah seorang batchmate aku ketuk pintu pintu kelas dan cakap warden nak jumpa aku. Hanya allah sahaja yang tahu perasaan berdebar aku kerana malam sebelum ini, aku dapat mesej dari kakak aku "doakanibu, ibu masuk hospital dan tak sedar lagi". Aku pelik, ibu aku tak pernah sakit, Ibu aku orang yang paling sihat.tapi waktu tu aku tepus semua perasaan, sebab aku duduk di asrama, 3 jam dari rumah. Perjalanan nak pergi jumpa wardenwaktu tu aku rasa macam perjalanan yang paling lama. Sampai saja di depan pejabat, warden perempuan terus peluk bahu aku. Waktu tu aku dah taknak dengar apa apa pun warden cakap. Aku rasa nak pekakkan telinga. "Harap awak bersabar......"Aku dengar je tiga perkataan tu, aku harap dunia ni berhenti berputar.Aku dah tak dengar ayat seterusnya. Tapi aku tak boleh menangis,aku taknak menangis. Sorang warden perempuan teman aku naik asrama kemas baju. Otw, ke asrama dan sampai bilik memang aku tak menangis langsung, tapi aku termenung. Aku termenunng fikir betul ke? Betul ke aku tak mimpi ni? Sampai je kat bilik, aku kemas barang and lastly baru aku bukak almari nak ambil barang lain, waktu tu ada gambar ibu aku dukung aku waktu kecil aku lekat di pintu almari bahagian dalam. Waktu tu baru aku menangis.
Aku hanya ada 15% bateri phone dan tak ada duit cukup waktu tu nak beli tiket balik. Tapi aku bendahari kelas, aku diam-diampakai duit kelas untuk beli tiket balik. Phone aku pakai 'super saving' mode nak jimat bateri, untuk call ayah aku. OTw balik aku menangis 3 jam. 3 jam aku menangis tanpa henti. Sampai je depan rumah, ra,ai sangat tengah tunggu aku, semua tunggu aku jw sebab aku lama nak sampai. Masih dalam baju sekolah, aku menangis, aku mandikan ibu dan aku oergi kuburkan ibu. Balik rumah, aku makan ikan masak lemak, abah suapkan, masih dalam baju sekolah. 2 minggu aku cuti, tapi 2 minggu juga hari hari aku bangun pagi terus pergi check bilik ibu aku. Aku masih lagi dalam fasa denial. Aku tak boleh terima kenyataan yang ibu aku dah tak ada. Aku pergi bilik dia dengan harapan dia masih tidur atas katil dia.Bila aku naik sekolah, aku senyum dan buat macam tak ada apa-apa jadi. Aku bergurau dengan kawan-kawan aku macam biasa.Tapi dalam masa ni, aku marah, aku marah sangat dekat Allah. Aku marah sebab Allah ambilibu aku. Kenapa Allah ambil ibu aku.Aku merajuk dengan Allah. Solat aku sengaja tinggal. Kalau solat pun aku rasa terpaksa.Aku rasa Allah tu tak adil waktu tu. Tak adil sangat. Tapi siapa lah aku nak menidakkan takdir.
Beberapa minggu lepas tu, aku baru dapat tahu ibu aku meninggal disebabkan sihir. Bukan sakit sendiri, tapi sakit buatan orang.Aku berdendam sangat dengan siapa yang buat tu sampai sekarang. Aku rasa nyawa ibu aku diambil secara paksa. Aku harap siapa yang sihir ibu aku tu, allah tak terima taubat dia. Astagfirullah. Beberapa malam sebelum tu aku ada mimpi, mimpi ada benda ditanam dalam pasupokok bunga mak aku. Aku bagitahu kakak aku, dan betul sebab mimpi tu mungkin mimpi petanda.Waktu ayah aku berubat sebab tempias sihir, ustaz tu ada cakap sihir tu ditanam dalam salah satu pasu pokok ibu aku.
Aku benci siapa yang percaya sihir. Aku benci penyihir. Aku benci siapa yang syirik. Aku harap siapa yang buat sihir tak kisahlah kepada sesiapa pun, atas tujuan apa apa pun, aku harap kau dapat neraka paling dalam. Aku kenal tahu siapa yang sihir ibu aku. Mak tiri aku. Tak layak digelar seorang mak. Perangai serupa iblis. Ambil nyawa ibu aku guna bantuan iblis. Aku memang takkan maafkan perempuan sundal tu. Dia sihir ibu aku sebab nakkan ayah aku. Nak kikis harta ayah aku. Bila ibu aku dah tak ada, tak ada juga halangan dia nak mengikis. Jikalau suatu hari nanti dia nazak dan melutut minta maaf pun, aku takkan maafkan iblis bertopengkan perempuan sundal macam tu.
Aku rasa banyak juga orang yang kehilangan insan tersayang angkara sihir.
submitted by Efficient_Durian_773 to malaysians [link] [comments]


http://swiebodzin.info